fredag 4 december 2015

Fortbildning i ledarskap med John Steinberg

Klotter från Kärrtorps gymnasium
Idag träffades kollegor från Värmdö gymnasium, Rönninge gymnasium, Kärrtorp, Midsommarkransens gymnasium och Gustavsberg för att avnjuta en föreläsning om ledarskap med John Steinberg, professor i pedagogik. På eftermiddagen samtalade lärarna i tvärgrupper.

Jag har lyssnat på Steinberg förut och mycket av det han sa hade jag hört tidigare. Något tar man emellertid alltid med sig och det var roligt att inse hur mycket av det han presenterade som jag numera tar som självklart. Här nedan sammanfattar vad jag tar med mig denna gång:


  • Förstelärarnas uppdrag är att vi pratar om rätt saker, det vill säga pedagogik istället för infrastruktur, menar Steinberg. Vill ta reda på hur mina kollegor upplever mitt fokus.
  • Ledarskap är, bland annat, att ge eleverna framtidstro, fostra dem till demokratiska medborgare och att få dem att äga sitt eget lärande. Någonstans i matristräsket har jag nog tappat de långsiktiga och stora visionerna. Dem vill jag hitta tillbaka till.
  • I dagens skola är lärarnas auktoritet inte given, den måste vi arbeta för och förtjäna i elevernas ögon. Steinberg gav exempel på hur vi kan stärka förtroende, tillåt och acceptans med hälsning, position i rummet, förberedelser och inslag av formalitet. Utifrån detta skulle jag vilja jobba vidare med mina lektionsstarter. Hur börjar man en lektion på bästa sätt för att vinna nyfikenhet och arbetsro?
  • Lärarens blick styr elevens fokus, påpekar Steinberg. Genom att peka på instruktionen kan man få eleven att läsa den, istället för att be läraren förklara vad man ska göra.
  • Läraren är en artist, menar Steinberg. Artister bygger på sin personlighet, gör sin grej och tränar ihärdigt på att bli bättre. Jag skulle tycka att det vore roligt med ett samtal om detta i ämnesgrupperna på skolan, att få sätta ord på vad som är ens grej och hur man vill bygga vidare på det. Tänk vilket spännande samtal det skulle kunna bli!
  • Att besöka varandra kan vara ett utmärkt sätt att utveckla den kollektiva kompetensen på skolan. Steinberg förordade en modell där kollegan man besöker bestämmer villkoren, så som vad jag som besökare ska titta på, och hur detta ska dokumenteras och följas upp. Kollegiala lektionsbesök längtar jag efter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...