måndag 26 oktober 2015

Fråga eleverna - Hur gör jag när jag bedömer erat kunnande och sätter betyg i kursen?

Josefin,

jag måste bara skriva ned det så att jag inte glömmer.

Jag frågade de elever jag undervisat under förra läsåret och som jag fortsatt har undervisning med om följande
  • hur de kurser jag undervisar dem i är upplagda och planerade,
  • vilka rutiner jag har i undervisningen,
  • hur bedömningen går till,
  • vad som gäller för de olika betygsstegen,
  • när eleverna får kunskaps- och betygsomdömen,
  • hur jag väger de olika momenten mot varandra,
  • hur bedömningen i samband med apl går till och vägs,
  • hur jag gör i den slutgiltiga bedömningen för att sedan sätta betyg?
Först fick de diskutera med varandra, sedan skriva ner och till sist tog vi en klassrumsdiskussion. De fick också önska vad jag skulle bli tydligare med, vilka rutiner de ville att jag skulle behålla, vad de tyckte var bra och vad jag skulle förändra. Jag tycker att jag fick en bra bild om vad jag varit tydlig med och vad jag behöver bli tydligare med. Det blev bra diskussioner och eleverna gav specifik och hjälpsam feedback. 

Målet är så klart att alla mina elever ska uppleva att de får rättssäkra betyg som de vet hur de kan påverka, jag hoppas att denna övning var ett steg mot detta.  

Jag vet att du också gjorde en liknande övning, vilka är dina reflektioner?

1 kommentar:

  1. Ja, du gav mig idén och jag testade den jag också. Mycket nyttig övning! Det visade sig att de elever som haft mig i flera kurser mycket riktigt kodat av det mesta runt lektionsrutiner och hur bedömning går till. Vissa gråzoner runt betygssättningen fanns dock och jag fick möjlighet att reda ut vilken typ av uppgifter som väger tyngst och varför vi inte alltid kan arbeta så länge med ett moment som eleverna önskar.

    Jag kommer helt klart att göra den här övningen fler gånger.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...