fredag 19 september 2014

Så här arbetar jag! Mindmap med min praktiska yrkesteori

Malin

Efter att vi nu reflekterat och utvecklats tillsammans några år fick jag för mig att jag ville sammanställa en (ny) praktisk yrkesteori, en bild av hur jag vill arbeta och faktiskt undervisar och framförallt vad jag anser vara viktigt i min profession. Somligt gör jag alltså redan, annat vill jag göra mer av och några strategier har jag bara läst om och aldrig provat.

Mindmappen blev en ögonblicksbild som jag hoppas kunna gå tillbaka till, revidera och utveckla. Samtidigt är den en påminnelse om min kompassriktning och vilka komplexa ställningstaganden och handlingar mitt yrke kräver; jag arbetar medvetet och målinriktat och blir aldrig färdig. Ville också synliggöra mina ställningstaganden genom att visa på vilken vetenskaplig grund min teori vilar med koppling till litteratur.

Jag började med att rita och skriva för hand, men gjorde sedan en mindmap online via bubbl.us. Båda ser du här nedanför. Att strukturera mina tankar i en mindmap var härligt, något jag längtat efter. Medan jag skrev bläddrade jag i litteratur och läste gamla anteckningar. För mig var det här ett bra sätt att sortera tankarna och göra mig redo för att komma tillbaka till jobbet efter min föräldraledighet. Men fortfarande efter många timmars mindmappande känner jag mig inte riktigt klar och har mer jag vill skriva ner och kommer att fylla på efterhand.

Jag fick fram tre viktiga hörnstenar i min profession:
  1. Ledarskap som utvecklar eleverna
  2. Bedömning för lärande
  3. Språkutvecklande arbetssätt

Vad tänker du när du ser mina bilder? Saknar du något? Finns det något som du gör annorlunda? Hur gör du för att sortera dina tankar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...