söndag 21 september 2014

Digitala mindmaps (tankekartor) att använda i undervisningen

Malin,

jag fick lust att testa att göra digitala mindmaps (tankekartor) när jag skulle göra en bild av min praktiska yrkesteori nyligen och kom att prova tre olika gratisvarianter och fastna för en. Jag testade:

1. Bubbl.us
2. Mindmup.com
3. Mindomo.com

Fastnade för Bubbl.us eftersom den gav möjlighet att ändra färg på bubblorna, variera textstorlek och göra radbrytningar inne i en bubbla. Dessutom kunde man logga in med vårt googlekonto och mindmappen sparas automatiskt när man är inloggad på google i sin dator (vilket vi ju alltid är). De andra krävde registrering och om man sparande via googlekonto gick vårt arbetsmejl inte att använda. Mindmup och Mindomo hade också färre redigeringsmöjligheter och jag saknade framför allt möjligheten att ge bubblorna olika färg.

Alla tre var annars mycket lätta att använda, och frågan är om det inte går lika fort att göra en mindmap digitalt som att göra för hand, om inte fortare till och med. En ytterligare fördel med det digitala jämfört med att skriva för hand var också att det gick att organisera om och flytta runt efterhand, vilket visade sig vara synnerligen användbart. Jag tänker att eleverna kan använda mindmaps när de ska brainstorma, aktivera förkunskaper eller för att synliggöra lärande efter ett arbetsmoment. Den digitala varianten är ju smart att använda när eleverna har datorerna framme.

Vad tänker du om digitala mindmaps? Har du provat några spännande digitala verktyg på sistone?

Bubbl.us

Mindmup.com
Mindomo.com

1 kommentar:

  1. Vad kul att du testat flera olika.

    Jag har faktiskt haft en lugn period kring digitala verktyg eftersom vårt nät på jobbet varit så svajigt. Jag har gått tillbaka till papper och penna i mångt och mycket, vilket varit skönt för både mig och eleverna. Risken med digitala hjälpmedel är att man blir ensidig, att man känner att man måste använda dem hela tiden och till allt. Ibland är papper och penna och en bok en skön kontrast där distraktioner inte är lika frekventa. :) En skön kontrast... jag skulle dock vilja göra fler screencasts, men hinner inte för tillfället då det är så tidskrävande att göra dem.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...