torsdag 18 september 2014

Bokrecension: Hjälpmedelsboken- från grundskolan till gymnasiet

Josefin, 

jag fick för en tid sedan en bok från förlaget Pavus Utbildning att recensera här på bloggen. 

Hjälpmedelsboken- från grundskolan till gymnasiet är en bok om hjälpmedel, stöd, strategier och verktyg för pedagoger och föräldrar till elever med kognitiva och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som t.ex. adhd, autismspektrumtillstånd och dyslexi. Boken beskriver vilka svårigheter dessa elever stöter på i sitt lärande och kopplar stödåtgärder, verktyg, kompensatoriska hjälpmedel, förhållningssätt och attityder till dem. Detta gör att boken är mycket lätt att hitta i och slå i. Boken har också intervjuer med pedagoger, experter och föräldrar, dessa intervjuer breddar och ger perspektiv.

Om man vill ha en lättillgänglig och övergripande bok om olika kognitiva och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så är detta en bra bok att ha i sin bokhylla. Boken erbjuder handfasta tips och personliga erfarenheter från pedagoger, experter och föräldrar. Det jag tycker gör boken extra bra är att den visar på många alternativ till stöd samt att den trycker på det faktum att alla elever är individer vilka man måste utgå från för att kunna hjälpa på bästa sätt. 

Hjälpmedelsboken - från grundskolan till gymnasiet
För pedagoger och föräldrar till elever med behov av kognitivt stöd
Av: Gunilla Gerland
Pavus utbildning

1 kommentar:

  1. Den verkar ju toppen. Tur att vi delar rum snart igen, så att jag har möjlighet att slå i den om jag behöver. Lärde du dig något nytt som du tar med dig?

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...