fredag 15 augusti 2014

Malins mål för 2014-15

Josefin, 

jag följer våra fotspår av att sätta upp nya mål för läsåret som kommer. 

1. Jag ska fortsätta att arbeta med ett språkutvecklande arbetssätt. Här ska jag förfina och utveckla rena metoder för detta. Jag ska använda böckerna Vägar till läsförståelse, Texten, läsaren och samtalet av Monica Reichenberg (Natur och Kultur, 2008, Stockholm) och Språk i alla ämnen : handbok för kunskaps- och språkutvecklande undervisning av Hanna Stehagen (Gothia Fortbildning, 2014). Jag ska också använda mig av UR:s serier Språket bär kunskapen och Tio lektioner i språkdidaktik.  

2. Jag och min ämneskollega ska arbeta tillsammans med att ta fram bra elevexempel som vi kan arbeta utifrån i vår sambedömning. Dessa elevexempel vill jag också kunna använda i elevernas lärande, genom att de t.ex. får bedöma dem, rätta dem, leta efter vad som är kvalitet i texten m.m.

3. Jag vill också arbeta med mina elevers yrkesidentitet - att snabbt få en yrkesidentitet på ett yrkesprogram har visat sig vara en hög motivationsfaktor för eleven. Jag vill identifiera vad jag gör redan nu kring detta och sedan hitta nya arbetssätt och metoder för att utveckla detta arbetsområde. Jag kommer bland annat att använda mig av Skolinspektionens kvalitetsgranskning Undervisning på Yrkesprogram 2014:5. 

4. Jag vill också arbeta vidare med min bedömningskompetens. Jag vill utveckla mina skriftliga prov och uppgifter. Jag vill bli tydligare med vad jag bedömer och jag vill bli bättre på att bedöma dem. Jag vill att mina prov och skriftliga uppgifter ska hålla hög kvalitet - de ska optimera elevens lärande. Då måste jag först identifiera vad en kvalitativ uppgift är och innebär. Här kommer jag att använda mig av böckerna Betygssättning - en handbok och
Prov och arbetsuppgifter - en handbok av Anders Gustavsson, Per Måhl, Bo Sundblad  (Liber , 2012). 

Mål för 2013-2014
De förändringar jag gjort 

1 kommentar:

  1. Spännande! Smart att koppla målen till litteraturen, det gör dem knivskarpa, tycker jag. Så vill jag också göra! Tycker att mål 4 är speciellt spännande och vill inspireras av dig. Har boken "Konsten att göra bra prov" av Christina Wikström i bokhyllan (Natur och Kultur). Hade varit roligt med en workshop!

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...