onsdag 7 maj 2014

The story about Austins Butterfly - om kritik och feedback

Josefin, 
Jag fick ett så härligt länktips härom dagen, det är ett klipp som handlar om feedback och kritik. I klippet pratar Ron Berger med barn om hur man ger feedback och samtidigt visar han pojken Austins process i att rita en vetenskaplig bild på en fjäril. 
Berger coachar barnen i att ge bra och tydlig feedback, han återkopplar och han förstärker och han gör det på ett oerhört skickligt sätt. Hans språk är mycket specifikt och han väljer sina ord mycket väl. Oj, vad det är mycket att lära från detta klipp på så många nivåer.


Så, vad tar jag med mig från detta klipp?
  • Om man ger specifik och detaljerad feedback är det lättare för eleven att veta vad som ska förbättras och hur det ska förbättras. 
  • Att dela in feedbacken i olika delar gör den tydligare. 
  • Att från början vara specifik i sin beskrivning av vad som ska göras - gör det också lättare för eleven att veta vad som ska göras. Exemplet här är att man är noga med att säga vilken typ av bild som ska ritas, i detta fall en vetenskapligt korrekt bild. 
  • Att som lärare vara mycket noga med sitt språk - vad man säger, hur man säger det, vad man förstärker och vilka frågor man ställer - hjälper processen framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...