tisdag 8 april 2014

Likvärdig bedömning

Josefin,
jag har läst publikationen Sambedömning i skolan- exempel och forskning (Skolverket). Jag har funderat mycket kring likvärdig bedömning - vad är det egentligen och hur når vi dit? Den här publikationen hjälpte mig vidare i mina tankar. 

Det jag framförallt fastnade för var kommunikationsdelen. Kommunikationen och tolkningen av våra styrdokument och våra bedömningar är helt avgörande för likvärdig bedömning. Tillsammans så skapar vi vad alla dessa ord i styrdokumenten står för - vad de har för värde i praktiken. Samtalen med mina kollegor är alltså avgörande för den likvärdiga bedömningen.

Genom dessa samtal formar jag och mina kollegor innehållet i kvalitetsbegreppen/ progressionsuttrycken i kunskapskraven. Genom att t.ex. prata om och sedan tolka innebörden av begreppen översiktligt, utförligt, nyanserat och om vi dessutom kopplar på och jämför elevexempel har vi höjt kvaliteten på våra bedömningar. Vi är ett steg närmre en likvärdig bedömning och då också en mer rättssäker bedömning. 

Denna vetskap ger mig styrka och den skapar möjligheter för oss på skolan att utforma vår verksamhet utifrån våra förutsättningar. Genom att göra dessa tolkningar tillsammans kan vi skapa en verksamhet vi tillsammans kan stå för. Vi har alltså makten. Det känns bra. 

1 kommentar:

  1. Skolverkets publikationer underlättar verkligen! Jag har laddat ner denna och grotta ner mig i ämnet jag också. Tack för tipset!

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...