onsdag 15 januari 2014

Matris för begreppslig förmåga

Josefin, 
jag försöker att utöka min repertoar av sätt att få mina elever att ta mer ansvar för sitt lärande, att de ska få syn på sitt lärande och att de ska förstå de olika kvaliteterna i kunskap. 

Så här gjorde jag idag när vi arbetade med några nya begrepp:

  1. Eleverna fick fylla i valfri ruta med en etta - hur väl de ansåg att de kunde och förstod begreppet. 
  2. I grupper fick de sedan definiera begreppen och komma på egna exempel. Fokus låg på förståelsen och att de skulle kunna skriva definitionen med egna ord. 
  3. Efter det förhörde eleverna i gruppen varandra på begreppen.
  4. Till sist fick de fylla i matrisen igen - de fyllde nu i med en tvåa i valfri ruta - hur väl de ansåg att de nu kunde begreppen. 

Hur väl kan du begreppet?



Socialisation

Det är första gången jag har hört begreppet.
Jag har hört begreppet några gånger men vet inte exakt vad det betyder.
Jag har hört begreppet många gånger och vet vad det betyder men jag kan inte förklara det för någon annan.
Jag förstår begreppet och jag kan förklara det för någon annan så att den förstår. och ge egna exempel.
Jag förstår begreppet och jag kan förklara det för någon annan så att den förstår.
Jag  känner mig trygg  med att använda begreppet när jag pratar  och jag använder det på rätt sätt och vid rätt tillfälle.


Eleverna tog detta på största allvar och de tog ansvar för sitt lärande. Jag upplevde att jag fick helt andra frågor av eleverna där fokus låg på förståelse och inte som det ofta gjort tidigare - att fokus legat på görande och att få uppgiften ur världen. Samtalen blev också bättre dem emellan - de använde varandra som resurs och de kunde inte låtsas att de kunde och komma undan med det. Kunnandet blev så tydligt. 

Jag ska försöka göra fler sådana här enkla, lättarbetade och lättförståeliga matriser för de olika förmågorna.


1 kommentar:

  1. Häftigt att du fick eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. Tydlig matris och tydligt arbetssätt verkar ha varit viktiga nycklar. För egen del undrar jag hur arbetssättet skulle fungera i det begreppstunga psykologiämnet. Därför undrar jag: Var begreppen nya för eleverna när de började (alltså hade du använt dem tidigare)? Vilket material använde eleverna när de sökte förståelse (egna anteckningar, läroböcker, film)? Hur många begrepp arbetade du med åt gången?

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...