söndag 11 augusti 2013

Uppstart

Josefin, 
nu är det dags att dra igång igen. Som vanligt är det med lite blandade känslor. Det är så galet skönt att inte vara stressad - att vara klartänkt och utvilad. För att denna känsla ska hålla i sig så länge som möjligt ska jag ha följande strategi:

  • FIKA- varje dag, minst en gång
  • Skratta och skoja med elever och arbetskamrater - varje dag, flera gånger.
  • Gå sakta i korridorer. Flip-flop mood ska hänga i så länge som möjligt. 
  • Planera in när jag ska göra vad.
  • Jobba med tydliga avgränsade moment i kurserna.
  • Inte haka på andras stress.
  • Lyssna på avslappningsband minst 4ggr per vecka. 
Vad tror du? Kommer det att hålla? 
Jag ska göra så gott jag kan i alla fall. 

Du förresten, vilken härlig uppstart vi får. Att börja arbetsveckan med en heldag i samkvämets tecken är genialiskt och att ha middagen första kvällen är jättebra. Då hinner hela personalen träffas i lugn och ro och komma ikapp. Jag har ofta upplevt att om man åker iväg torsdag - fredag under uppstartsveckan - är alla så stressade över veckan som kommer att man inte kan njuta av Kick-offen. Det här upplägget är verkligen kanoners. 


Flip-flop mood
Av: Malin Nyberg
CC- BY-NC-SA

1 kommentar:

  1. Vilken bra påminnelselista! Känns realistisk - jag tror att den håller. Otroligt viktigt det här med att röra sig sakta, ha tid att lyssna och att bli lyssnad på, att MÖTA elever och kollegor. FIKA!

    Förra läsåret gjorde jag att-göra-listor att kryssa av för varje vecka och det gav mig möjlighet att prioritera och sortera, vilket gav lugn och en tydlig visuell bild av det jag skulle uträtta/hade uträttat under veckan. Det fortsätter jag med i år.

    Låt oss hjälpa varandra att behålla lugnet hela året.

    Imorgon är det uppstart och kickoff och det ska bli riktigt kul att träffa alla igen. Ses imorgon!

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...