måndag 19 augusti 2013

Spridda reflektioner

Josefin,
efter våra diskussioner som vi haft denna vecka vill jag nu sammanfatta och skriva ner det jag ska ta med mig vidare. 

  • Examination är ett avslut på ett moment. Betyg på momentet sätts genom examinationen. Jag vill ha en tydlig början och ett tydligt slut på varje moment.  
  • BFL - den formativa bedömningen sker under kursens gång i anslutning till eller helst under lektionen. Ju närmre i tid, desto bättre. Jag vill blir bättre på att ge den formativa feedbacken i grupp, den behöver inte alltid vara individuell. 
  • Frågor ska användas medvetet och riktat - i Christian Lundahls bok Bedömning för lärande (bland annat på sid. 120-124) kan man hitta mycket att utgå ifrån för att komma igång. Jag vill verkligen ställa bra, spetsade och riktade frågor där jag har klart för mig vilken fråga jag ställer och varför. 
Bedömning för lärande
Av: Christian Lundahl
s. 124

1 kommentar:

  1. Ja, huvudet är fullt med idéer som ska testas och reflektioner som tänkas just nu. Ser mycket fram emot att med helt annan trygghet än förra året sjösätta nya moment med BFL i bakhuvudet. Tycker att vi i våra diskussioner blivit allt säkrare på hur vi ska utforma våra lektioner för att eleverna ska nå lärande. Nu återstår bara att se om praktiken stämmer överens med teorin.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...