fredag 7 juni 2013

Utvecklingsområden för läsåret 2013-2014

Josefin,

jag följer Öpedagogen och Magister Falks föredöme att reflektera över vad man vill förbättra till nästa läsår. 

Saker jag vill och ska förbättra till nästa år. 
  • Bli tydligare med vad som krävs för A - detta arbete har jag redan påbörjat. Det jag behöver fortsätta med ihop med mina kollegor är vad vi kräver för att sätta ett A och sedan bli tydliga i vår kommunikation med eleverna. Jag ska använda Blooms taxonomi som utgångspunkt. Se bilden nedan. 
  • Vara tydligare med var eleven ligger betygsmässigt under kursens gång.
  • Synliggöra när och att vi jobbar med de olika förmågorna.
  • Inramningen av våra tre-timmars pass. Tydlig början, mitten och slut. 
  • Synliggöra än mer lärandeprocessen för eleverna och få dem än mer delaktiga i den. 
  • Bli tydligare med examinationsuppgifterna - vilken genre vi använder - starta fler samarbeten med svensklärarna.
  • Tydligare med källkritik och källhänvisning. 
  • Fortsätta att arbeta med IKT och Webbstjärnan i undervisningen. 
  • Fortsätta att utveckla det upplevelsebaserade lärandet och samarbetet med vår bransch. 
Så här vill jag jobba under nästa år - så att det blir tydligare för eleven och mig.
Jag utgick från det vi kom fram till förra året om Grundstruktur i kurserna
Jag ska jobba tydligare med moment.
Lärprocess per moment
Av Malin Nyberg
CC-BY-NC-SA
Taxonomi
Av Malin Nyberg
CC-BY-NC-SA
 Jag har i den här bilden också lagt till - Visar tydligt nya kunskaper.

Josefin, har du några mål inför nästa år?


2 kommentarer:

  1. Föredömligt! Jag ska också summera ihop mina utvecklingsområden inför nästa år, men gör det i ett eget inlägg.

    Tyckte mycket om dina visuella översikter över lärprocessen i ett moment och Blooms taxonomi. Skulle vilja fylla på lärprocessen med att både lärare och elev utvärderar var för sig i slutet. Och så har jag tänkt runt det här med formativt arbetssätt. Ett sätt att tänka är att det formativa sker runt själva examinationen (som din bild indikerar), att eleven får formulera sina kunskaper och att du som lärare ger formativa kommentarer om hur arbetet ska bli bättre.

    Jag skulle emellertid vilja säga att hela tänket runt momentet är ett formativt arbetssätt, åtminstone om du lägger till att du under förmåge- och faktalektioner utvärderar elevens kunskap (via loggbäcker, quiz, muntliga diskussioner, etc) och anpassar din undervisning efter det. Jag tror att det är sådant vi gör, men inte alltid tänker att vi gör. Vi har olika sätt att se till att eleverna är "med på tåget" innan examinationen kommer, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Ja men absolut... det formativa sker ju egentligen hela tiden. Jag tänker att avstämningarna sker varje lektion. Bilden på lärandeprocessen är bara ett sätt för mig att förtydliga för mig själv, men också för eleven. Ett sätt för oss att se var i processen vi befinner oss. Då blir det också tydligare vad vi behöver jobba mer med, både faktan men också förmågorna. :)

    Ett önske- scenario vore att eleverna själva önskar lektioner av mig t.ex. - Malin vi skulle behöva en föreläsning om... - Malin vi skulle behöva en lektion av svenskläraren om referatmarkeringar... - Malin, vi behöver mer fakta om .... har du några tips... :)
    Jag har påbörjat dessa diskussioner med eleverna redan nu- men skulle vilja att de blir mer tydligt kopplade till det moment vi håller på med.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...