onsdag 15 maj 2013

Vilka röster får höras?

Vilka röster får höras i vårt samhälle? Jag firade Världsbokdagen i år med att lyssna på ett samtal om samtalet på Kulturhuset tillsammans med Johanna. Kulturhusets konstnärliga ledare för barn och unga, Behrang Miri (känd från Tintin-gate), Sara Lidman-pristagaren Lawen Mohtadi, Stockholms stadsbibliotekarie Inga Lundén och chefen för Mångkulturellt centrum, Leif Magnusson, samtalade om vilka röster som får plats och gör sig hörda, i litteraturen och i media idag. Sverige är ett mångkulturellt samhälle, men de röster som hörs är oftast de etniskt svenska. Hur kan vi ändra på det?

Behrang Miri talade om varför han ville ta bort Tintin från barnbiblioteket, Leif Magnusson om vår tids moralpanik, den "färgblindhet" vi säger oss leva med, det vill säga att vi som etniska svenskar säger oss inte göra skillnad på människor utifrån etnicitet, men att mycket tyder på att så ändå är fallet. På mångkulturellt centrum finns nu också utställningen Varning för ras, som försöker problematisera och aktualisera rasbegreppet. Inga Lundén talade om hur biblioteken ska vara öppna för alla svenskar, men vittnade om bristen på berättelser som skildrar unga människor från andra kulturer medan Lawn Mohtadi beskrev problemet med att journalistkåren i vårt land i princip bara består av personer med etniskt svensk bakgrund. Mångkultur ÄR Sverige, att låta berättelser från andra kulturer ta plats i multikultihyllan är att marginalisera, menade Mohtadi och Lundén.

Bilden lånad från mkc.botkyrka.se
Samtalet tangerade det värdegrundsarbete vi gör i skolan och gav mycket att tänka på. Hur ser jag som svensklärare exempelvis till att den litteratur jag använder speglar hur vårt samhälle ser ut? Erbjuder jag en tillräcklig bredd av berättelser, så att alla oavsett kön, religion, etnicitet kan känna igen sig och relatera till det lästa? Ska vi undvika att läsa litteratur som skrevs i andra tider och som idag kan uppfattas som rasistisk (såsom Tintin-böckerna)? Hur ska jag föra diskussionerna om etnicitet och svenskhet i mitt klassrum?

Under samtalet försökte gästerna summera strategier för hur vi ska kunna föra de svåra samtalen om etnicitet och diskriminering, vilket jag tar med mig. Miris, Mohtadis, Lundén och Magnussons gemensamma svar var:
  • Bjud in, var nyfiken.
  • Blunda inte för de orättvisor du ser.
  • Försök att kliva utanför dig själv och se världen från ett annat perspektiv.
  • Våga föra högljudda samtal.
Samtalet på Kulturhuset inspirerade mig också till att vilja besöka Mångkulturellt centrum med klasser framöver. Inte minst vill jag se utställningen Varning för ras. Vid sidan om utställningar erbjuder man också gratis föreläsningar. Har du varit där, Malin?

1 kommentar:

  1. Jag har faktiskt inte, konstigt nog :)
    Jag vill gärna också dit. Då kan vi kanske boka in lite fortbildning tillsammans i höst. :)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...