torsdag 2 maj 2013

Pedagogisk pub

Josefin,

det här med Pedagogisk pub, vilken grej det var!
Vilket gäng vi var: en SKL:are, en lärarcaoch, en förvaltningschef, en lärarutbildare, lärare från olika stadier och ämnen, en förskollärare, en IKT-pedagog med inriktning mot särskolan och en lärarvikarie med skolvisioner. Vilka fina samtal om skola vi hade och vilket enormt erfarenhetsutbyte. Jag går på rosa moln idag. 

Vi började med ämnet- antal elever och förskolebarn per grupp. Det var intressant att se frågan ur olika perspektiv, men det var framförallt häftigt att få prata med en SKL:are om detta och att få höra hur deras resonemang ser ut. 

Diskussionen om lärares arbetstid och våra arbetsuppgifter gav också en del. Där tänker jag- vad viktigt det är att vi börjar namnge våra arbetsuppgifter och att vi får tydliga arbetsbeskrivningar. Utan det kan vi inte föra klara och tydliga resonemang om prioriteringar och en okej arbetsbörda. 

Diskussionen kring styrning och frihet i vårt arbete var också intressant. Hur mycket vill vi lärare bli styrda uppifrån och hur mycket frihet vill vi ha? Å ena sidan skriker vi lärare efter styrning och tydlighet och å andra sidan vill vi ha vår frihet. Just nu pågår en dynamisk process där både de som styr och vi lärare testar och diskuterar oss fram. Vi måste igenom den för att hitta en bra nivå. Vi behöver tillsammans med politiker och förbund komma överens om vad som ska styras och vad som ska vara fritt i vårt arbete och i vår arbetstid. 

Diskussionen kring Skolverkets och Skolinspektionens roll och organisation var också givande. (Jag har skrivit om detta i ett tidigare inlägg som du kan läsa här.) Jag skulle vilja att Skolverket har modellskolor - skolor som visar vägen, skolor som är skolsveriges förebilder som ger in fingervisning om hur man vill ha det. Skolor som är bra på något arbetssätt, organisation, likabehandling, rastverksamhet, coaching etc - skolor som är bra på något specifikt och som lyfts fram av Skolverket och får visa vägen för oss andra. Vi behöver goda förebilder. 

När du hade gått pratade jag en hel del med de från Norrtälje kommun som jobbade med Learning study och den satsning man gjort på utvecklingslärare. Om jag förstod det hela rätt, i Learning study plockar man ut något specifikt moment/kunskapsmål, jobbar med det i ämnesgrupper, lägger upp lektioner och vidareutvecklar dessa lektioner tillsammans så att de blir bättre. Nyckeln är just att man snöar in på något litet specifikt avgränsat område. I år har vi (du och jag) i våra pedagogiska diskussioner greppat över så mycket, vi har spretat åt alla håll. Nästa termin kanske vi ska ha hitta något specifikt att grotta in oss i? Vi har ju tidigare pratat om frågor och frågeställningar... det kanske är något?

Vilka var dina reflektioner efter kvällen?

1 kommentar:

  1. Vilken fin sammanfattning! Jag var, precis som du, alldeles lycklig över att vi gick. Imponerad över att samtalen höll pedagogiskt fokus rakt igenom och att tonen var nyfiken och konstruktiv.

    Särskilt spännande tyckte jag att det var att prata med Bodil Båver från SKL, om vad SKL ser som framgångsfaktorer i skolan. Det perspektivet har jag förut inte gett något större fokus. Jag tänker till exempel på att Båver belyste att skolor runt om i världen (och tidigare även i Sverige) hade ca 20 % elever som inte klarade skolan med godkänt resultat. Nu säger vi att alla ska klara skolan i Sverige. Det belyser verkligen de höga mål våra politiker har satt upp för skolan och kanske också en del av den problematik vi brottas med.

    Jag pratade bara en stund med Lotta Tranvik och Jane Touminen från Norrtälje kommun om deras utvecklingsarbete och Learning Study, men vad imponerad jag blev över deras arbete. Tänk att kommunen satsat så på skolutveckling och att de nått så goda resultat. Hoppas att jag får möjlighet att prata med dem fler gånger. Vilka förebilder!

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...