fredag 12 april 2013

Vad jag och mina elever har lärt oss i tävlingen Webbstjärnan

Josefin,
om denna fantastiska tävling Webbstjärnan...

Oj vad jag och mina elever har lärt oss. Det är så häftigt att fått följa vår gemensamma process genom denna tävling. Jag sitter just nu i klassrummet med mina elever och skriver detta inlägg. De arbetar och skriver inlägg så att det knakar. De arbetar i grupper och skriver inlägg om Kulturhuset i Stockholm, efter att vi gjort ett studiebesök där. De diskuterar innehåll, meningsbyggnad, vem de skriver för, hur de ska göra texten tydligare och upphovsrätten. De pratar och diskuterar utförligt, nyanserat, detaljerat och de vet vad de pratar om. De ser sig själva som källa och numer behandlar de andras och sina egna bilder och material med sådan respekt. När vi gjorde studiebesöket igår frågade de till och med vår guide om de fick ta bilder inne på Kulturhuset och om de fick använda Kulturhusets bilder som ligger på hemsidan, det hade inte hänt innan genomförandet av detta projekt. 

Genom att vara med i denna tävling har de fått riktiga läsare. Det de skriver är inte bara en produkt som bara läraren läser. Det är en produkt som kan vara till nytta för någon annan och det är en produkt som även är till nytta för dem själva. Detta är de mycket medvetna om, de och deras texter har blivit en källa. Motivationen har höjts, den egna drivkraften har höjts, nivån på deras arbeten har höjts, medvetenheten har höjts och ansvarstagandet har höjts.

Jag märker även hur min roll som lärare förändrats och att jag har helt andra diskussioner med eleverna än vad jag haft tidigare. Vi talar numer samma språk. Vi har tillsammans blivit bättre! 

Detta har resulterat i att jag startat en blogg till, fast med en annan klass. Där har jag sett samma resultat. 


.se webbstjärnan
CC-BY
Josefin, hur har det gått för er? Har du märkt något hos dina elever? Vad har ni fått ut av att vara med i Webbstjärnan?

Elevernas blogg Lärande, växande och socialisation
Elevernas egna ord om vad de lärt sig

Lästips! Från blåbär till bloggare

1 kommentar:

  1. Ja, Webbstjärnan kommer jag utan tvivel arbeta vidare med fler gånger!

    Till skillnad från ert projekt blev vårt Reportage:STHLM (http://reportagesthlm.blogspot.se/) mer begränsat både i tid och syfte, vilket jag tycker var en svaghet så här i efterhand. Eleverna har skrivit fantastiska reportage, men det fanns inte tid att utveckla innehållet innan tävlingen var slut. Reportageformen var dessvärre inte heller helt lyckad för bloggformatet, texterna är långa och det är svårt att få överblick över bloggens innehåll.

    I övrigt instämmer jag med dig: att arbeta med Webbstjärnan gav ett tydligt mottagarfokus vilket gav mer relevanta diskussioner med eleverna om hur man skriver på ett bra sätt. Det var härligt att komma bort från fokuset på en skoluppgift och göra något "riktigt". Våra utvärderingar hittar du här: http://reportagesthlm.blogspot.se/p/lardomar.html

    Nästa år vill jag arbeta med psykologin i ett Webbstjärneprojekt.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...