fredag 22 mars 2013

Webinarium om betyg och bedömning med Skolinspektionen

Josefin, 


jag har tittat på den inspelade versionen av Skolinspektionens webinarium om bedömning och betygssättning. 

Följande tog jag med mig, saker jag vetat, men som jag fått bekräftat än mer. 

Likvärdig bedömning är utgångspunkten.

  • Samarbete/samverkan måste till genom t.ex. sambedömning, se på elevexempel tillsammans och diskutera dem samt avidentifiera uppgifter innan de bedöms.
  • Huvudman/rektor ska ge förutsättning för samverkan och sambedömning samt kompetensutveckling inom bedömning.
  • Efter genomförda nationella prov ska resultaten analyseras och följas upp, man kan som skola t.ex. jämföra med nationella resultat. 

2 kommentarer:

  1. JA! Sambedömning är oslagbart när det gäller att skapa likvärdig bedömning. Sambedömning är också fortbildning och kan vara en del av en pedagogisk diskussion.

    På min nuvarande arbetsplats ska vi, i grupper om tre, sambedöma ALLA nationella prov i svenska. En veckas arbetstid är vigd åt uppgiften. Svåra fall kommer att diskuteras i hela svensklärargruppen gemensamt på en av dagarna. Spännande!

    SvaraRadera
  2. Men, du vad bra att ni jobbar så strategiskt. Vilka proffs ni är!
    Du kommer känna dig som värsta proffsrättaren efter det arbete. Tryggheten i bedömning och betygssättning borde komma som ett brev på posten efter det...

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...