lördag 23 mars 2013

Vikten av att göra något bra

Veckorna före påsk är alltid hektiska för mig, åtminstone de år jag har nationella prov och i år har jag tre klasser som skriver samtidigt i Svenska 1 och Svenska B. När många undervisningsgrupper ska göra samma sak samtidigt får det konsekvensen att arbetet hopar sig och det blir många examinationer på en gång under en tid. Det är svårt att jämna ut arbetsbördan som jag annars gör. Många examinationer ger en tung rättningsbörda och att bedöma och kommentera elevuppsatser i svenska är det enskilt mest krävande momentet i mitt arbete.

A flower for midsumer Kalexanderson (BY-SA-NC)
Det är frustrerande när tiden inte räcker till och det gör den inte veckorna före påsk. Min lösning är att prioritera upp och prioriterar bort och jag tummar på undervisningskvalitén när det kör ihop sig. Jag håller hårt på att inte arbeta mer än 45 timmar per vecka, arbetet måste gå att utföra på arbetstid. I år kom jag att tänka på ett samtal du och jag hade, ungefär vid den här tiden förra året som hjälpte mig hitta fokus och arbetsglädje. Detta är min strategi (minns du att vi pratade om detta?):

  • Jag väljer ett moment som jag lägger lite mer tid på, arbetar igenom och känner mig riktigt nöjd med. Det ger en injektion arbetsglädje som smittar av sig på allt arbete. Det är viktigt för mig att göra något riktigt bra, även om jag inte hinner göra allt så bra som jag vill. 

1 kommentar:

  1. Ja, ni lärare som har NP... ni har att göra. Jag hoppas din rektor tar sitt ansvar och plockar bort lite annat när du behöver rätta.

    Vilken fin påminnelse, jag har en svag liten aning om samtalet. Det var bra att få upp det för ögonen igen! Vad viktigt det är, speciellt när man är ambitiös och vill mycket, då är det lätt att känna sig värdo när man inte kan göra jobbet så noga som man vill.

    Jag BEHÖVDE den påminnelsen! Jättemycket!

    Lägg energi där man får energi.

    Och så är det ju så att det man känner som man gör halvdant - gör man ju faktiskt helt okej, good enough helt enkelt. Det måste man vara nöjd med ibland.

    Nu är det SNART vår! Nu måste det snart vända... :) Hang in there!

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...