fredag 1 mars 2013

Skolsnack nr 18, 13 och 9

Josefin, 
Jag har tidigare tipsat om Skolsnack, Garageradio som RAU (Rektorsakademin utveckling) gör i ledning av Fredrik Svensson

Jag måste bara tipsa om att lyssna på följande program, de är ca 30 minuter stycket. 

Skolsnack, Garageradio, RAU
  • Intervju med Ann-Marie Körling (nr 18), den handlar om förhållningssätt och att själv vara källan. Jag blev väldigt berörd av det hon säger. Hon beskriver så mycket som jag går och tänker på, men inte haft ord till. 
  • Intervju med skolforskaren Trevor Dolan (nr 13) (som nyligen gick ur världen), intressant ur många synvinklar. Han talar om hjärnan och skolan och om forskningsvärlden och dess kultur. 
  • Intervju med Christian Lundahl (nr 9) - det är alltid trevligt att lyssna på Dr Lundahl! 

Gå in på länken här och klicka på det program du vill lyssna på eller ladda hem appen RAU till din I-phone. 

3 kommentarer:

  1. Jag tror jag börjar med Körlig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Vad intressant det var! Håller med om att Körlings ord berör. Tänker också på hur vi gör en liknande resa som hon, hur bloggen blivit ett av våra verktyg för pedagogisk diskussion. Härligt att ha en förebild i henne, denna kloka människa.

    SvaraRadera
  3. Eller hur!
    Ja, det är så härligt att ha hittat en arena där man kan prata pedagogik utan förbehåll - en tillåtande arena som samtidigt utmanar ens tankegångar.
    Något som etsat sig fast extra är när hon pratar om att man är en källa....

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...