fredag 22 mars 2013

Min praktiska yrkesteori

Josefin, 

jag har ikväll gått igenom en gammal pärm och där hittade jag Min praktiska yrkesteori som jag skrev sista terminen på Lärarhögskolan hösten 1999. O, vad roligt det var att läsa. 

Här är några valda delar ur den (jag har citerat ordagrant): 
Förmågan till empati och altruism är elevens viktigaste lärdom och insikt från skolan.
Sammanhang och samband är något jag som lärare vill försöka få mina elever att se. 
För att kunna visa samband och sammanhang måste kärnan i begreppen hittas först. 
Undervisning måste byggas på elevers egna erfarenheter och frågor för att den ska bli förankrad hos dem.
Lärarens uppgift är att träna eleverna till att bli kritiska tänkare och skickliga frågeformulerare.
Att träna eleverna i att motivera och argumentera för sin sak och sitt ställningstagande är en viktig del i framför allt So-undervisningen.
För att ens några av mina visioner skall fungera i ett klassrum krävs ett öppet och tolerant klassrumsklimat. 
Jag tror att alla barn och ungdomar är kapabla och goda.

Jag avslutar det hela med:
Att utgå ifrån eleven, att visa att jag bryr mig om dem, att reflektera över mitt arbete, att alltid tro på eleven, att bekräfta det positiva, att våga vara vuxen och ledare och att sätta fokus på tänkandet tror jag gör lärarjobbet intressant och givande för både mig och eleverna. 
Det var 13 år sedan jag skrev det här, en 25-årig lärarstudents tankar. Eller hur känns det som jag? Jag kan fortfarande stå för varenda ord och vill så innerligt leva upp till dem. Skönt att se att jag inte halkat av banan, utan att jag har hållit den linje jag stakade ut då. Det jag sa då - gäller ännu. 

Fick du skriva en yrkesteori?

2 kommentarer:

  1. Fascinerande - det är du på pricken! Jag fick skriva en uppsats som hette något i stil med "Jakten på den moderne läraren". Ska se vad det står i den. Jag vet också att jag har en tankekarta med tankar runt vad en bra lärare är som jag gjorde under lärarutbildningen och som jag ibland tittar tillbaka på. Bild kommer!

    SvaraRadera
  2. Ja, vad kul - VISA! Det skulle vara så kul att se.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...