tisdag 5 mars 2013

Boktips från Grävardotter

Som bloggambassadör för Bokmässan 2013 söker jag efter boktips från andra lärare. Här kommer en gästrecension från Josefin som är lärarstudent och annars bloggar på Grävardotter.se och twittrar på @Gravardotter. Här tipsar hon om boken Samtala, läsa och skriva för att lära av Ingegärd Sandström Madsén.

Denna bok har varit som en naggande god pralin att läsa.  Efter att ha läst boken känner jag mig övertygad om att elevens skrivande i undervisning är ett sätt för lärare, i alla ämnen, på alla nivåer att se och möta den enskilda eleven i hens kunskapsutveckling.

Boken handlar om hur språkutveckling kan kopplas till skrivande och hur detta i sin tur är kopplat till kunskap inom ett ämne för en elev.Boken erbjuder motiv, exemplifieringar och en del instruktioner i hur elevers skrivande på olika sätt kan implementeras i undervisning.

Halva boken består av en utveckling av ämnet, att skriva för att lära, och den andra halvan av boken består av boktips riktade till de som vill undersöka ämnet djupare.

Framförallt upplever jag boken lättillgänglig och i sitt tilltal motiverande och inspirerande.  De elever som har lärare som låtit sig inspireras av denna bok är riktiga lyllos!

Allt gott!

@gravardotter


Blir du sugen på att läsa beställer du enklast via Högskolan i Kristianstad på denna sida.
---------------------------------------------
Vill du också lämna ett boktips? Mejla oss på larareemellan(at)gmail.com
Om du vill läsa fler lärarrelateradeboktips gå in på Bokmässan community och gruppen Litteratur för lärare. Du blir medlem på ett kick!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att vi har fått vår första gäst-bloggare. Välkommen @Grävardotter till vår blogg.
    /Malin

    SvaraRadera
  2. Insåg när jag var inne på Högskolan i Kristianstads hemsida att jag också läst den här skriften, men en tidigare upplaga. Mitt tummade och välanvända exemplar har jag kvar. Kortskrivande och reflektionsskrivande som Sandström Madsén beskriver har varit ett ovärderligt verktyg i min undervisning. Loggböcker eller reflektionsböcker som eleverna får reflektera i skulle jag nog inte klara mig utan.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...