fredag 1 mars 2013

Att hålla sig uppdaterad

I psykologiämnet gäller det att hålla sig ajour med de nya rönen. Forskningen har fullkomligt exploderat de senaste tjugo åren, läroböcker blir fort omoderna, kunskaper föråldrade. 

Ett sätt för mig att hänga med på vad som händer inom psykologin är att läsa olika tidningar och tidskrifter så som Modern Psykologi, Psykologiförbundets Psykologitidningen, läsa aktuell facklitteratur och inte minst: se föreläsningar av kända forskare via TED Talks.

I samband med min senaste inventeringsrunda på TED Talks hittade jag den här fantastiska föreläsningen om tonårshjärnan. Intressant för alla som arbetar i skolan. Kolla in!

Hur gör du för att hålla dig uppdaterad inom dina ämnen?

3 kommentarer:

  1. Jag läser, läser och läser....
    Jag pratar, pratar och pratar med så många jag bara kan....

    Då jag undervisar i ämnet pedagogik är mycket att det jag läser till nytta för utvecklingen av min undervsining, men även i förmedlingen av ämnet. Jag läser böcker, har tryckt på gilla-knappar på FB där jag följer bl.a. John Steinberg, Skolverket, Skolinspektionen, Lärarnas tidning, Tidningen i förskolan, RAU m.m. Jag läser flera bloggar skrivna av lärare. Jag lyssnar på RAUs skolsnack - genom dem tycker jag att man får reda på vilka vindar som blåser för tillfället.

    För att hänga med i förskolans värld läser jag en del bloggar skrivna av förskollärare. Jag läser även "Tidningen förskolan".

    Jag är ute på ca 30 förskole- och skol- besök (eftersom mina elever gör praktik) per termin där jag hör mig för, ser vad som är aktuellt och försöker snappa upp så mycket som möjligt. Hör jag talas om något nytt och intressant går jag genast hem och googlar det.

    Jag utnyttjar även de programråd/ handledarträffar vi har, för att hålla mig uppdaterad om vad som händer i kommunen.

    Nu mer tack vare dig har jag även börjat hålla mig uppdaterad på Twitter.

    SvaraRadera
  2. Vad LYXIGT att du både undervisar i pedagogik och med pedagogik, egentligen. Vilken underbar möjlighet att vara nära din egen utvecklingsprocess tillsammans och med eleverna, tänker jag. Och lyllo mig som känner dig som lever och verkar så nära den pedagogiska utvecklingens framkant. Kul!

    SvaraRadera
  3. Du vad bra TED- talks klippet var! Uppmuntrande, informativt och bra! Väl värt att se !!!

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...