torsdag 21 februari 2013

Twitter

Twitter, alltså. Väldigt bra. Som lärare i allmänhet och svensklärare i synnerhet har mitt twittrande varit otroligt användbart. Genom att följa intressanta personer i skolvärlden eller genom att söka på specifika hashtags (#) rörande skola får jag mängder av bra tips och en översikt över vad som händer nu. Språkrådet svarar exempelvis på relevanta språkfrågor såsom hur hen böjs eller hur schyst stavas och till Bibblan svarar kan man twittra en fråga om boktips eller annat bokrelaterat och de svarar direkt.


Några favorittwittrare med skolvärde, twitteralias efter namnet


Christian Lundahl @DrLundahl
Ann-Marie Körling @Korlingsord
Peter Bragner @RektorPeter
Språkrådet @Sprakradgivning
Kulturhuset Stockholm @KulturhusetSth
Bibblan svarar @BibblanSvarar
Max Entin @maxentin
Bokmässan @BokmassanGbg
Josefin Hellman @Fabulerat  (mitt alias)


Några skolrelaterade hashtags

 

#skola
#larartycket
#larare

När skaffar du dig ett twitterkonto, Malin?

4 kommentarer:

  1. Sådär ja, då var ett Twitter-konto fixat.

    Jag har ärligt talat inte varit intresserad av det tidigare för att jag känner inte att jag hinner med. Det är så mycket man ska hänga med i.

    Men... jag fattar inte grejen. Jag surfat runt på Twitter- och jag fattar inte grejen helt enkelt. Vad har man det till? Jag förstår bloggen och jag förstår Facebook, men Twitter, nja. Vad tycker du är syftet med Twitter? Vad använder du Twitter till?

    Sen för en som inte kan:
    Vad är en hashtag?
    Hur kollar man någons profil? Alltså hur vet man vem det är som skriver?
    Är allt offentligt?

    /Malin :)



    SvaraRadera
  2. Twitters styrkor är följande:

    1. Det är att det är en kanal för DIREKTkommunikation som sänker tröskeln att ställa en fråga till exempelvis Christian Lundahl direkt om man vill. Har du skrivit ett inlägg som du vill att han ska läsa kan du också skriva till honom direkt genom att skriva ett inlägg med ett @DrLundahl i, så ser han det i sitt flöde.

    2. Du har potential att nå ut till många fler med samma intressen som du. På facebook kan du nå många, men bara de du känner eller som aktivt gillat din sida (i princip). På twitter kan du följa vem som helst och människor du inte känner.

    3. Genom att trycka "retweet" på någon annans inlägg du läst på twitter (förkortas som RT i twittersammanhang) ser dina följare ett inlägg som annars bara du och de som följer personen vars inlägg du retweetat sett - inlägget får fler läsare. Exempelvis: Om du skriver något klokt om lärande på twitter och länkar till ett inlägg du skrivit på vår blogg och jag ser det och gör en RT ser alla mina följare inlägget som kanske då också blir nyfikna och går in på vår blogg för att läsa ditt inlägg. Att få en RT är kreddigt och bra.

    3. På twitter läser man inte allt, men om något synnerligen intressant händer missar du det inte. Ofta får intressanta ämnen en egen hashtag (#) som exempelvis #prataomdet eller #melfest. Genom att använda sådana ämnesord blir ditt inlägg synligt om någon söker på det. Exempelvis: Du skriver ett klokt inlägg på twitter angående skola och lärande vill du att många ska läsa det. Därför lägger du till en hashtag såsom #skola. Då ser alla som prenumererar eller söker på #skola (alltså inte bara de som följer dig) ditt inlägg. Fiffigt!

    4. Twitter hjälper dig att hitta intressanta personer att följa genom att ge dig riktade rekommendationer. Väldigt bra! På så sätt har jag hittat massor av kloka personer att följa. Du kan följa någon ett tag, är personens inlägg inte intressanta för dig är det bara att sluta följa. På twitter kan du vara mer selektiv än på exempelvis facebook.

    5. Alla som följer dig ser allt du skriver. Om någon vill börja följa dig ser de ett urval av inlägg du gjort. I princip är allt offentligt, alltså. Vill du se någons profil klickar du på bilden.

    Snabbtips: Ge det ett tag, var passiv i början, läs inte allt, skumma ditt flöde någon gång då och då. Prova att följa personer som twitter rekommenderar, prova att använda och söka på hashtags. Sen är du igång, tror jag. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej
    Tack för lathunden a la Twitter, det var precis vad jag behövde. Nu fattar jag grejen bättre :) Jag tänker följa dina råd :)

    :) Tack igen!

    SvaraRadera
  4. Du! Jag är hooked! I löööv Twitter! Fantastiskt! Snacka om att man kan hitta likasinnade. Tack igen för pushen att komma igång. :)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...