fredag 8 februari 2013

Pedagogisk diskussion kring begreppet motivation

Josefin, 

på vårt senaste programlag ägnade vi tiden till att diskutera begreppet motivation. Vi hade nämligen på mötet innan diskuterat och ojat oss en del över elevernas saknad av motivation. Vi utgick från den sammanfattning jag gjorde här på bloggen, som är baserad på vad man skrivit om motivation i boken Utmärkt undervisning. Vi pratade mycket om hur man konkret i sitt klassrum kan påverka motivationen hos eleverna. Det var otroligt givande och det gav mig många nya tankar och funderingar.


Jag ska efter diskussionerna återigen titta på vad jag kan göra konkret i mitt klassrum, utifrån dessa punkter: 
"Läraren kan påverka motivationen hos eleven genom att kommunicera tydliga förväntningar, fokusera på konstruktiva budskap om framgång, informativ återkoppling, stöd, fokusera på vad eleven kan (inte fokusera på elevens brister) och effektiva undervisningsstrategier som anpassas till situationen." http://larareemellan.blogspot.se/2013/01/elevens-motivation.html
Jag har även tänkt göra en liten djupdykning ihop med eleverna kring begreppet motivation. Jag ska nog testa olika undervisningsstrategier på dem och sedan får de utvärdera undervisningsmomentet genom att skatta sin motivationsnivå. Vad tror du om det?

Nästa programlag ska vi diskutera "höga förväntningar på eleven" - vad det innebär och framför allt hur man omsätter det i praktiken. 

2 kommentarer:

  1. Vad spännande det låter! Och vad intressant att ni ska prata om höga förväntningar nästa gång. Ska bli spännande att höra vad ni kommer fram till då.

    Jag tror att det kan vara klurigt att låta eleverna skatta sin motivation. Motivationen är färskvara av sorten här-och-nu och min tanke är att det är svårt att skatta i efterhand hur motiverad man varit. Men jag tycker absolut att du ska prova! Väldigt intressant idé att testa olika upplägg och se om motivationen ändras!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag förstår hur du tänker med att skatta sin motivation, att det är en färskvara. Men samtidigt kanske man startar en process hos dom om motivation - vad det är och sedan att de förhoppningsvis själva får syn på deras egen motivation - vad som driver dem framåt. Jag tror att man får ställa frågor i skattningen även om vad som driver dem på deras fritid och sedan jämföra med vad som driver dem i skolan. Efter det kan man kanske gå in på moment och lektionsupplägg. Kanske lite ambitiöst- jag vet inte. Får se om jag hinner få ihop något och med vilken klass jag gör det med.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...