torsdag 7 februari 2013

Om det här med att slopa skriftliga omdömen

Nu skrotar Björklund kravet på att skriva omdömen om elevernas kunskapsutveckling för högstadiet med motiveringen att betyg ersätter omdömen. Läs mer på svt.se. På twitter läste jag emellertid att pedagogikprofessorn Christian Lundahl (@DrLundahl) inte var nöjd med detta. Han skriver:
Han verkar mena att om lärarna inte behöver skriva omdömen kommer vi att sluta arbeta med formativ bedömning. Ett långt, utförligt och nyanserat svar ger han också här (Han skulle fått A).

Jag gillar Christian Lundahl, men här tror och hoppas jag att han har fel. Jag arbetar gärna med formativ bedömning och tänker att slopade omdömen frigör tid för detta. Sedan är det förstås intressant att Björklund motiverar sitt beslut med att betyg ersätter omdömen och här förstår jag att Lundahl reagerar.

Vad tänker  du om de slopade omdömena?

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att med slopade skriftliga omdömen frigör man tid för den formativa bedömningen. I den formativa bedömningen arbetar man så intensivt med varje bedömningstillfälle att jag har upplevt att det skriftliga omdömet blivit kaka på kaka.
    Jag tycker däremot att eleven och dess vårdnadshavare under terminens gång (på något sätt) ska få reda på hur hen ligger till i de olika ämnena. Den informationen tycker jag kan vara summativ.
    Många av mina kamrater som har barn i skolåldern upplever en stress över att läsa alla dessa omdömen. En mamma sa så här "jag hinner inte läsa allt de skriver och jag fattar inte hur lärarna hinner skriva allt de skriver." Mina kamrater upplever att det de vill veta är: Hur mår mitt barn i skolan? Hur har barnets det socialt med kamrater och så? Klarar sig mitt barn kunskapsmässigt, går det bra? Finns det något vi kan göra på hemmaplan som kan hjälpa? Finns det en dialog som är utvecklande mellan mitt barn och lärarna?
    Föräldern är sedan nöjd - hen vill ha koll på att allt fungerar och om det inte gör det vad har skolan då för plan.
    Skriftliga omdömen kan aldrig ersätta mötet mellan VH och skola - själva mötet är viktigare. Samma sak gäller elev - lärare i klassrummet och mötet kring kunskaper.

    SvaraRadera
  2. Förresten... Herr Lundahl kommer till oss på efterarbetsdagarna :)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...