torsdag 28 februari 2013

Att anpassa sin text efter webben

Att lära sig hur man skriver för webben kan bli matnyttig kunskap både för mig och eleverna och på Webbstjärnans hemsida fanns mängder av bra tips på hur man gör. I detta inlägg har jag försökt följa tipsen som ges. Kan du se vad jag gjort?

Webbstjärnans infografik av Webbstjärnan.se CC (by)
Jag är så glad att du gjorde så att jag fick upp ögonen för Webbstjärnan, Malin. Jag och mitt lag REPORTAGE: STHLM är fortfarande i startgroparna, men jag är glatt överraskad av allt bra material som tillhandahålls på tävlingens webbplats.

Det senaste fyndet är pdf-skriften Att skriva för webben och sidan Anpassa din text efter webben. Som svensklärare arbetar jag mycket med texttyper och genreskrivande. Många av de texttyper vi vanligtvis går igenom, såsom essäer och krönikor, kommer flertalet elever aldrig att skriva i verkligheten, men att skriva på webben kommer de flesta att göra i någon form. Att lära sig hur man skriver för webben känns alltså som något som kan bli väldigt matnyttigt, både för dem och mig.

När man skriver för webben kan man inte skriva långa kompakta texter, eftersom skärmens upplösning är sämre än vanligt papper och läsaren på webben otåligare. Det gäller att göra texten överskådlig. Fem matnyttiga tips jag tar med mig och försökt använda i detta inlägg är:

  1. Använd ingresser som sammanfattar det viktigaste i inlägget.
  2. Dela in din text i tydliga stycken.
  3. Håll texten så kort som möjligt.
  4. Markera enstaka nyckelord med fetstil.
  5. Skriv det viktigaste först.

1 kommentar:

  1. Eller hur är Webbstjärnan bra! Det blir på riktigt och det blir seriöst. Deras material är dessutom kanon.

    Hemsidan däremot kan jag tycka är för rörig, jag kan tycka att det är svårt att hitta i den.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...