lördag 12 januari 2013

Vilket betyg ligger jag på?

Nu har jag utvärderat de kurser i Psykologi B som tagit slut under höstterminen. Utvärderingar är alltid givande, tycker jag. Generellt var eleverna mycket nöjda med undervisningen, vilket gör mig väldigt glad. Många hade bemödat sig om att skriva fylliga kommentarer, vilket känns extra roligt.

Två påståenden som jag inte fick fullt så höga poäng på var (nästan samma som du, Malin):
  • "Jag vet hur jag ligger till betygsmässigt"
  • "Jag är nöjd med de läromedel som använts" 
Jag lät eleverna göra utvärderingen näst sista lektionen, på så vis kunde jag ge återkoppling på vad de tyckt om undervisningen sista lektionen vi sågs. Det gav mig också möjlighet att ställa följdfrågor runt de områden där de inte varit hundra procent nöjda.

När det gäller kommunikationen mellan mig och eleverna angående vilket betyg de ligger på upplever jag själv att jag varit tydlig. Efter varje uppgift har eleverna exempelvis fått fylla i en matris och fått återkoppling av mig på den samma. Varje uppgift har givetvis också haft tydliga betygskriterier. Ett intressant svar jag fick var emellertid att jag, utöver detta, kontinuerligt under kursens gång kunde betona möjligheten att som elev fråga hur man ligger till - "Om du undrar vilket betyg du ligger på, så är det bara att fråga." Jag tänker att det är självklart, men så är det förstås inte. Kan vara värt att prova.

1 kommentar:

  1. Varför upplever våra elever att vi är otydliga i denna fråga, när vi upplever att vi är så tydliga... Det kanske är så enkelt som din elev gav förslag på - att hela tiden påminna dem om att våga fråga...

    Jag har ju som sagt funderat en hel del på den här frågan under lovet och inte kommit fram till mycket då det är en så komplex fråga :) Men, jag har fått en fundering och den är - kan det vara så att eleverna vill ha mer muntlig individuell återkoppling, öga mot öga. Återkopplingen jag ger är ju oftast i skriftlig form, muntlig i klassrummet mer i farten och också numer i form av kamratrespons? Om så är fallet - hur ska jag få tid till detta?

    Vad tror du?

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...