lördag 26 januari 2013

Inkludering

Jag älskar inkludering, jag vill ha inkludering, jag vill inkludera... jag vill, jag vill, jag vill....

Men....

När mina kunskaper, mina erfarenheter, mina personliga egenskaper, mitt register, mina försök som lärare och människa inte räcker till, till en elev, vad gör jag då? Vi lärare sliter allt som oftast ensamma i våra klassrum. De flesta av oss gör allt i vår makt för att våra elever ska lyckas och få den utbildning de har rätt till. Jag kan nog också tala för lärarkåren som kollektiv att vi vill att alla elever ska få möjlighet att ingå i ett sammanhang. Vi VET hur förödande det är för en elev att hamna utanför den sociala gemenskapen. Jag vill alla mina elevers bästa och inget annat. Jag vill att alla ska lyckas och ingå i ett sammanhang. 

Men...

Vad gör jag om jag personligen inte lyckas att inkludera en elev? Det är så mycket upp till mig som ensam pedagog i ett klassrum. Jag kan göra så fantastiskt mycket, jag kan få med så många, jag kan göra så ofantligt mycket bara genom att ändra några små saker i mitt sätt att undervisa och i mitt val av metoder. Jag kan också påverka så ofantligt mycket i hur jag förhåller mig till varje individ individuellt och hur jag bygger relationer och bygger förtroende. Jag kan också påverka så ofantligt mycket genom att ifrågasätta mig själv, reflektera och söka nya lösningar och kunskaper. 

Men...

När jag tömt mig själv och gjort allt i min makt och påverkat det jag kunnat påverka, vad gör jag då? Jag vänder mig så klart till mina kollegor för stöd, jag tar kontakt med föräldrar, jag tar hjälp av min rektor, jag tar hjälp av specialpedagoger och elevhälsoteam. När detta är gjort och utveckling hos eleven inte sker utan man står kvar i ruta ett och trampar. Vad gör jag då?

Det måste finnas alternativ för våra elever, det måste finnas fler vuxna i skolan, det måste in fler specialpedagoger, psykologer, kuratorer i skolan, det måste till olika skolformer som passar olika elever. Kommunerna måste ta sitt ansvar - det kostar att inkludera men det kostar ännu mer att exkludera.

Jag älskar inkludering, jag vill ha inkludering, jag vill inkludera... jag vill, jag vill, jag vill....

Men...


Solitude
By: Roy Lister
CC BY

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...