onsdag 16 januari 2013

Elevdokumentation i kurser

Jag gav mig själv i uppgift (innan jul) att fundera på hur jag kunde bli tydligare i min feedback till eleverna när det kommer till betyg, detta då jag fått sämre resultat på denna fråga i kursutvärderingarna jag gjorde då. Se tidigare inlägg kring detta här. Jag har funderat läst, diskuterat med kollegor och igår Josefin när vi sågs tror jag att poletten föll ner. Nu har jag en plan. 

Mål:

  • Jag vill bli tydligare i min feedback till eleverna när det kommer till var de ligger betygsmässigt, kontinuerligt under kursens gång. 
  • Jag vill ha en samlad dokumentation för både mig och eleven som är mycket tydlig. 
  • Jag vill endast ha ett dokument att utgå ifrån så att jag slipper skriva på flera olika ställen. 
  • BFL jobbar jag med som vanligt i varje uppgift och den sker kontinuerligt, den här dokumentationen är mer summativ än formativ, men man ska ändå kunna se i kommentarerna elevens utveckling och utvecklingsområden. 
  • Den här dokumentation blir också en hjälp i att se vilka moment eleven missat.
  • Vid ev. byte av skola kan eleven få med sig detta dokument.
Så här ser den första prototypen ut i kursen Människors miljöer. Klicka här.




Ps.
En annan sak vi även diskuterade igår var hur man utformar en riktigt bra matris för varje uppgift eller examination, där man konkretiserar kunskapskraven för eleven. Jag tror att de landar på att jag hädanefter lägger allt krut på att förklara vad som krävs för A. 

2 kommentarer:

  1. Jamen, vad bra sammanfattat! Jag tänker göra likadant nu. Ska bli spännande att se hur det fungerar i praktiken, men jag hoppas som du på att det ska bli tydligt nu.

    SvaraRadera
  2. Några fler tankar:
    Har man gjort ett ordentligt Alignment för varje kurs är det bara att klippa och klistra.

    Jag kommer att lägga in de centrala begreppen i varje moment i mallen.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...