Samtal mellan två lärare

Sidor

  • Startsida
  • Till dig
  • Om oss

fredag 6 juli 2012

Man skulle bo i Danmark, det har jag alltid sagt

Upplagd av Josefin kl. 17:04 1 kommentar: Länkar till det här inlägget
Skicka med e-postBlogThis!Dela på TwitterDela på FacebookDela på Pinterest
Senare inlägg Äldre inlägg Startsida
Prenumerera på: Inlägg (Atom)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leta i den här bloggen

Följ med e-post

Samtal mellan två lärare

Den här bloggen är en förlängning av de verkliga samtal runt vårt yrkesutövande som vi har varje dag i vår arbetsvardag.

Vi vill synliggöra den tysta kunskapen i vårt yrkesutövande och tillsammans vill vi starta en reflektionsprocess med syftet att förbättra vår undervisnings kvalitet. Genom att skriva ner våra reflektioner hoppas vi ge tyngd åt processen, samtidigt som vi dokumenterar det som sker så att vi har möjlighet att följa upp, knyta an till aktuell forskning och utvärdera.

Populära inlägg

  • Att använda exittickets som en del av formativ bedömning
    Under hösten har vi arbetat med kollegialt lärande och jag har ingått i en grupp som arbetat med hur man kan använda Blooms taxonomi för att...
  • Min praktiska yrkesteori
    Josefin,  jag har ikväll gått igenom en gammal pärm och där hittade jag Min praktiska yrkesteori  som jag skrev sista terminen på Lärarhög...
  • Cirkelmodellen, genrepedagogik och reciprok läsundervisning
    Jag har läst mycket om läsförståelse och språkutvecklande arbetssätt senaste året, allt i hopp om att hitta bra sätt att arbeta språkutveckl...
  • Matris för begreppslig förmåga
    Josefin,  jag försöker att utöka min repertoar av sätt att få mina elever att ta mer ansvar för sitt lärande, att de ska få syn på sitt lär...
  • Mobiltelefonens vara eller inte vara i klassrummet
    Josefin, mobiltelefonen är 2000-talets keps. Diskussionerna är oändliga, ska eleverna få ha mobiltelefon i klassrummet eller ej? Jag hittade...

Josefin på twitter

Tweets by @Fabulerat

Malin på twitter

Tweets av @nyberg_malin

Malin Nyberg

Malin Nyberg

Josefin Hellman

BLOGGAMBASSADÖR FÖR BOKMÄSSAN 2013

Bloggarkiv

  • ►  2017 (2)
    • ►  december (1)
    • ►  september (1)
  • ►  2016 (4)
    • ►  september (3)
    • ►  augusti (1)
  • ►  2015 (21)
    • ►  december (5)
    • ►  november (5)
    • ►  oktober (6)
    • ►  juni (2)
    • ►  maj (2)
    • ►  februari (1)
  • ►  2014 (19)
    • ►  oktober (2)
    • ►  september (3)
    • ►  augusti (4)
    • ►  juni (1)
    • ►  maj (1)
    • ►  april (3)
    • ►  mars (1)
    • ►  februari (2)
    • ►  januari (2)
  • ►  2013 (59)
    • ►  december (1)
    • ►  november (2)
    • ►  september (2)
    • ►  augusti (3)
    • ►  juni (3)
    • ►  maj (5)
    • ►  april (4)
    • ►  mars (13)
    • ►  februari (10)
    • ►  januari (16)
  • ▼  2012 (131)
    • ►  december (12)
    • ►  november (15)
    • ►  oktober (21)
    • ►  september (7)
    • ►  augusti (10)
    • ▼  juli (1)
      • Man skulle bo i Danmark, det har jag alltid sagt
    • ►  juni (18)
    • ►  maj (29)
    • ►  april (17)
    • ►  mars (1)

Etiketter

  • #BFL (6)
  • #bobkurs (5)
  • #såhärarbetarjag (7)
  • APL (2)
  • Apropå nyheter (17)
  • Arbetsgång (1)
  • Att tydliggöra lärandemål (28)
  • Bedömning (45)
  • Bedömningsaspekter (1)
  • Betyg (4)
  • bloggskrivande (12)
  • Boktips (11)
  • cirkelmodellen (1)
  • Debatt (10)
  • Dokumentation (3)
  • Elevaktivitet (13)
  • elevexempel (1)
  • Entreprenöriellt lärande (2)
  • examinationsformer (4)
  • Exittickets (2)
  • Flippat klassrum (3)
  • Formativ bedömning (40)
  • Forskning (17)
  • Fortbildning (1)
  • Framtidens skola (7)
  • Frågeställningar (6)
  • Förhållningssätt (25)
  • Förmågor (6)
  • genrepedagogik (2)
  • gästbloggare (1)
  • handledning (1)
  • IKT (12)
  • Inkludering (2)
  • IT i skolan (18)
  • Jämlikhet (16)
  • Kamratrespons (3)
  • Klassrumsklimat (10)
  • Kollegialt lärande (4)
  • kommunikation (7)
  • Kreativitet (1)
  • Kunskpasomdömen (1)
  • Kvalitet (3)
  • Ledarskap (21)
  • Lektionsupplägg (31)
  • Litteratur för lärare (6)
  • lärarstudenter (1)
  • Läsfrämjande (2)
  • läsförståelse (1)
  • Mastersstudier (2)
  • Matriser (2)
  • mobiltelefon (1)
  • Motivation (5)
  • nationella prov (1)
  • Pedagogik (3)
  • Pedagogisk pub (1)
  • Pedagogiskt arbete (2)
  • Planering (10)
  • Praktik (1)
  • Professionsutveckling (1)
  • Provkonstruktion (4)
  • psykologi (11)
  • Recensionsex (1)
  • reciprok läsundervisning (1)
  • Relationskompetens (5)
  • Sambedömning (1)
  • Samplanering (1)
  • Samtalsmetoder (1)
  • Skolsnack (2)
  • Skolutveckling (22)
  • Skolvärlden (1)
  • sociala medier (1)
  • språkutvecklande arbetssätt (2)
  • Stresshantering (5)
  • Studieteknik (1)
  • styrdokument (10)
  • stöd (1)
  • Svenska (8)
  • Synligt lärande för lärare (3)
  • Tankar (5)
  • The big five (de fem förmågorna) (7)
  • Tidsbesparande åtgärder (13)
  • Tips (37)
  • Utbildningsvetenskap (3)
  • Utmärkt undervisning (10)
  • Utvärdering (3)
  • Validitet (1)
  • Variation (14)
  • Värdegrundsarbete (1)
  • Webbstjärnan (5)
  • yrkesidentitet (1)
  • yrkesämnen (1)
  • Återkoppling (6)
  • Ämnesövergripande projekt (2)

Böcker vi gillar

  • Låt språket bära- genrepedagogik i praktiken av Britt Johansson och Anniqa Sandell Ring
  • Språk i alla ämnen av Hanna Stehage
  • Stärk språket stärk lärandet av Pauline Gibbons
  • Prov och arbetsuppgifter en handbok av Anders Gustavsson, Per Måhl och Bo Sundblad
  • Betygssättning en handbok av Anders Gustavsson, Per Måhl och Bo Sundblad
  • Synligt lärande för lärare av John Hattie
  • Utmärkt undervisning av Håkansson & Sundberg
  • Skolutvecklingens många ansikten
  • Den lärande hjärnan av Torkel Klingberg
  • Att lyfta den pedagogiska praktiken, stödmaterial från Myndigheten för skolutveckling
  • Relationskompetens i pedagogernas värld av Jesper Juul
  • Bedömning för lärande av Christian Lundahl
Vetenskap
Josefin Hellman och Malin Nyberg. Temat Enkel. Temabilder från andynwt. Använder Blogger.