måndag 3 december 2012

Nu är det dags - min första kamratrespons skall genomföras

Josefin, nu är jag där. Jag ska genomföra min första kamratrespons. Detta kommer att ske i en klass jag känner mig mycket trygg med och där jag känner att eleverna är trygga med varandra.   Vi ska genomföra två efter varandra, men med lite olika karaktär. 

Det är två olika uppgifter detta ska appliceras på. Den ena är en regelrätt matris där jag plockat ut kunskapskraven ur ämnesplanen rakt av och den andra har jag använt instruktionen till uppgiften och en förklaring med egna ord vad som krävs för A. I den matrisen där jag använt kunskapskraven ska eleverna få bedöma varandras uppgifter och markera var de ligger betygsmässigt samt få bedöma sig själva. I den andra ska eleverna få läsa varandras reportage och markera på matrisen vad de fått med och vad som fattas. I båda fallen hoppas jag att det leder till en djupare kunskap om vad som krävs för de olika betygsstegen. De kommer sedan  att få bearbeta sina texter och lämna in för en slutlig bedömning. 

Det här ska bli spännande. Jag och eleverna ska utvärdera detta mycket noga efteråt. 

2 kommentarer:

  1. Spännande! Att låta eleverna bedöma varandra kunskaper efter kunskapskraven tycker jag är svårt. Det är då viktigt att du hinner läsa igenom kamratresponsen noga innan den hamnar hos den skribenten igen. Ofta är eleverna betydligt tuffare i sin bedömning än jag är, upplever jag.

    SvaraRadera
  2. Håller med om ovanstående, därför gjorde jag en tvist på responsen, se nedan.
    Nu har vi genomfört den första kamratresponsen, där mallen var en helt vanlig matris med kunskapskraven kopierade rakt av. Jag gjorde så här:
    De fick sitta bredvid varandra två och två, läsa varandras texter och därefter ringa in var den andre låg i matrisen. De uppmuntrades att diskutera med varandra. Efter det lämnade de in matrisen till mig, alltså inte till varandra. Sen gjorde de en reflektion där de fick ge förslag till sig själv om vad de behövde förbättra i sin egen text. Jag ställde frågan till dem - När du läst och bedömt den andres text, vad har du lärt dig om din egen?
    Vi utvärderade denna kamratrespons idag och alla sa att de lärt sig mer om sin egen text än om den andres. De tycker att det var svårt att förstå kunskapskraven, men att de ändå efter att de vridit och vänt på dem ett tag började förstå dem.

    Jag testar mig verkligen fram och diskuterar hela tiden med eleverna, vad de tycker och känner och hur de vill ha det. Det är tur att jag har den här gruppen som är så pass trygg att de klarar det. Skönt att ha ett bra bollplank i mina trevande steg.

    På fredag ska vi utvärdera matris nummer två.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...