torsdag 20 december 2012

Kursutvärderingar

Nu har jag haft kursutvärderingar i mina klasser, vilket alltid är lika nyttigt. Jag får liknande omdömen i båda klasserna. De är generellt nöjda och glada och jag får bra omdöme, vilket gör mig glad. 

Jag får dock inte lika höga poäng när det kommer till dessa påståenden:

  • "Jag har under kursens gång fått veta hur jag ligger till betygsmässigt." 
  • "Jag har förstått vad som krävs för att nå de olika betygsnivåerna."
(På en femgradig skala där ett är instämmer inte alls och fem är instämmer helt, har 20 % fyllt i en 2:a, 20% fyllt en 3:a, 30% fyllt i en 4:a och 30% en 5:a.)

Det här är rätt talande för hur jag själv upplever de nya kunskapsskraven. Jag har läst på, diskuterat, vänt och vridit dessa kunskapskrav under två års tid nu och hur jag ska förhålla mig till dem, trots det känner jag mig osäker. Då är det inte konstigt att mina elever upplever att de inte vet vad som krävs. Den formativa bedömningen har också gjort att jag inte berättar betyget på en uppgift förrän den är bearbetad och helt färdig, förut berättade jag betyget direkt. 

Jag måste alltså jobba på det här. Jag ska under lovet fundera på hur jag ska kunna bli mer tydlig i vad som gäller för varje betyg och också hur jag ska bli mer tydlig i att berätta betyget för eleven så att de kontinuerligt vet var de ligger .   

Jag funderar på att utveckla idéen om att till varje uppgift göra en kunskapsmatris (vilket jag gjort förut också) där jag kopierar kunskapskraven direkt ur ämnesplanerna som passar till just den uppgiften och sedan skriva en förklaring med egna ord om vad som gäller för betyget A (vilket jag endast gjort en gång). När jag provade detta på mina elever tyckte de att det var mycket bra. 

Vad tycker du Josefin? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...