tisdag 6 november 2012

The flipped classroom, Jing och TEDTalks

Malin, jag blev så inspirerad av vårt möte idag att jag började fundera över hur jag skulle kunna göra ett "flipped classroom". På riktigt. Laddade ner Jing och testade att göra en screencast. Enkelt! Ett bekymmer är emellertid att gratisversionen har en begränsning på fem minuter per klipp.

TechSmith som gör programmet Jing har på sin hemsida exempel på hur deras program kan användas för att skapa ett flippat klassrum genom att göra inspelningar (screencasts) som eleverna kan titta på innan de kommer till skolan för att frigöra tid i skolan för experiment, diskussion och analys. Visserligen försöker företaget sälja en kommersiell produkt, men exemplen som tas upp är verklighetsnära och intressanta oavsett om man vill köpa deras produkt eller inte.

Efter att ha surfat runt hittade jag också ett bra TEDTalks-klipp om det flippade klassrummet. Kolla in!


2 kommentarer:

  1. Wow. Imponerande. Vi måste helt enkelt tänka till här och hitta våra egna varianter på flipped classroom. Helt enkelt börja med att göra nga egna screencast lektioner.

    Han säger så mycket bra i föredraget, jag tar med mig:
    Att man såg att om alla fick jobba i sin egen takt så hade alla en chans, att det inte handlar om att man är smart eller inte, svag eller stark.
    Att när man lär sig ngt nytt så är det sista man behöver en annan människa där som stör genom sina föväntningar och kommentarer som förstår du.
    Att man frigör tid och humaniserar (vet inte om det ordet finns, eller om det är svengelska)klassrummet. Att klassrumstiden används till samtal, problemlösning m.m.

    SvaraRadera
  2. Ja.. då har jag laddat ner Jing och provat göra min första screen cast, otroligt... vad lätt det var och vilka bra instruktionsvideos de hade på Jing.

    Då är det bara att sätta igång att "flippa klassrum" då ;)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...