fredag 16 november 2012

Tacksamhet!

Josefin, jag har avslutat i dagarna sex veckor av praktikbesök på skolor och förskolor (30st), nätverkande med bland annat andra BF-lärare, varit på skolmässan, varit på Skolverkets konferens om APL och gjort skolbesök på andra gymnasieskolor. Det har varit helt fantastiskt. Nu känner jag mig fylld av inspiration och ett fantastiskt glädjerus. Skolsverige är fyllt av kompetenta, fina, fantastiska människor. 

När man träffar andra pedagoger och ser andra skolor, jämför man så klart med sin egen skola och sin egen undervisning. Man ser vad som är sin egen och sin skolas utvecklingsområden och styrkor. 

När man harvar på och är inne i sin egen bubbla är det lätt att man inte ser det positiva och glömmer att vara tacksam. Därför har jag nu tänkt i detta inlägg skriva ner vad jag är tacksam för på min skola, så att jag, när jag är trött och tråkig, kan gå tillbaka och påminna mig om varför jag tycker om mitt arbete så fantastiskt mycket. Det kan låta pretentiöst och Jante står just nu och knackar på min axel, jag tänker dock vifta bort honom.... 

Jag är tacksam för:

  • att mina elever utmanar mig och gör mig till en bättre pedagog dagligen
  • att vi har den mötesstruktur vi har på vår skola, varje möte känns meningsfull
  • att vi fick en studiedag att fördjupa oss i vad vi ville (de pedagogiska diskussionerna på skolan har fullkomligt exploderat)
  • att vi lärare gör lektionsbesök hos varandra
  • att vi har blockschema
  • att vi har ett mysigt fik där jag, när jag träffar mina kollegor får skratta och ha kul
  • att vi i personalgruppen är så tillåtande, nyfikna och glada för varandras framgångar
  • att vi i personalgruppen kan erkänna när något gått åt pipsvängen och att vi kan i det läget peppa varandra och hjälpa varandra
  • att vi i personalgruppen generellt ser till hela skolans välmående och hjälps åt till att forma en riktigt bra skola
  • att vi har ett fantastiskt serviceteam
  • att vi har en ledning som lyssnar på oss
  • att jag och min närmaste kollega här på BF får jobba ihop
  • att jag får så mycket stöd av de som sitter i mitt arbetsrum
  • att jag få vara mig själv
  • att du och jag har denna blogg
Så där ja, nu har jag gjort något osvenskt. 

1 kommentar:

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...