fredag 16 november 2012

Kollegiala lektionsbesök

Josefin, nu har jag haft terminens lektionsbesök. Återigen slås jag av hur mycket jag lär mig av att spegla mig i någon annan. Jag såg klart och tydligt att sådant jag jobbat med sen förra besöket har sakta men säkert börjat rätta till sig, det känns skönt. Sofi var med i uppstarten av lektionen, ca 40 min. Vi hade efter lektionen ett reflektionsmöte där vi följde den mall som du varit med och arbetat fram. 

Några få konkreta exempel på förbättringar jag gjort är:

  • Jag är mycket mer noggrann med hur jag tar emot eleverna i klassrummet. Jag är numer alltid i lektionssalen 10-15 minuter före utsatt tid, jag städar i ordning och skriver agenda på tavlan. Om de ska jobba i grupper har jag redan delat in dem och placerar dem när de droppar in i klassrummet. Jag står i dörren och tar emot dem så att alla känner sig sedda och välkomna. Detta har gjort att mina lektioner startar i ett helt annat lugn än de gjorde innan. 
  • Jag är mycket mer noggrann och medveten om hur jag fördelar ordet mellan eleverna.
  • Jag är mycket mer noggrann med att återkoppla till förra lektionen. 
Några konkreta saker jag behöver fortsätta att jobba på är:
  • Att göra en mental lista i huvudet på de tysta eleverna som aldrig säger något och sedan se till att de varje lektion blir sedda, bekräftade och får ordet. (Tips från Sofi, hon gör så.) 
  • Att fortsätta fundera på och hitta tekniker att få alla att prata, även de tysta och blyga.
  • Att planera hur jag använder tavlan bättre och mer effektivt. Mina "tavlor" blir lätt röriga, det börjar strukturerat, men havererar lätt. 
  • Att jag ska tänka på ännu mer, hur jag säger till killarna respektive tjejerna, jag har fortfarande, trots mycket medvetet arbete, fortfarande kortare stubin när det kommer till tjejerna. Tänk att detta ska vara så svårt. 
Lektionsbesök är så bra!

1 kommentar:

  1. Å, hur avundsjuk är inte jag! Lektionsbesök ÄR fantastiskt bra.

    Bra tips från Sofi om hur de tysta eleverna kan bli sedda och få ordet. Jag har allt mer börjat tänka att alla ska prata alla lektioner. Ett vanligt upplägg är att de får uppgifter som tränar analysförmåga som de får diskutera i mindre grupper (som jag skapar). Exempelvis diskuterade de argumentationen i Swifts "Ett anspråkslöst förslag" häromdagen. Antingen skriver de protokoll eller så får de redovisa på tavlan under lektionen och så avslutar vi med gemensam diskussion. Jag går runt och lyssnar medan de arbetar och ser till att alla kommer till tals.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...