torsdag 15 november 2012

Jing versus Screenr

Nu har jag testat båda gratisprogrammen Jing och Screenr och gjort min första screencast (se nedan). Screenr är enklast att använda och busenkelt för eleverna att använda i skolan, eftersom inga extra program behöver installeras om Java finns på datorerna. Jing har däremot styrkan av att kunna göra klippen lösenordsskyddade, vilket är lämpligare om de ska innehålla återkoppling till elever, exempelvis. Jing = ett lärarprogram, Screenr = ett elevprogram?




3 kommentarer:

  1. Du vad kul att du också är igång! (Jättekul)
    Vilket kanondokument! Det är supertydligt och det lägger möjlighet till succé i eleverna händer.

    Det var en del brus när jag spelade upp din screencast, så det var lite svårt att höra. Var det det även på mina screencasts? Undrar om man behöver investera i en bra mikrofon?

    SvaraRadera
  2. Du förresten... hur lyckades du få in länken på din screencast som ett litet TV-fönster? Jag lyckades inte med det...

    SvaraRadera
  3. Bruset berodde förmodligen på att jag var långt ifrån datorn. Ska testa igen! Du lät tydligt bra.

    Jag mixtrade lite med html-koden för att få rutan mindre. När du klistrar in rutan ser du måtten i koden och då kan du ändra dem. Jag gjorde det helt på måfå, minskade med hundra. Egentligen tror jag att man ska kolla upp vad storleken man vill ha är, så att höjd och bredd minskas proportionerligt. Min ruta blev ju lite oskarp i det lilla formatet.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...