tisdag 20 november 2012

Fortbildning i formativ bedömning

Den 29/10 2012 föreläste Linus Waldenström från Bernadotte-gymnasiet på Södermalm om formativ bedömning på min skola som ett led i att vi ska arbeta med bedömning för lärande. Waldenström hade sammanställt aktuell forskning från John Hatties Visible Learning for Teachers (kommer snart på svenska och heter då Synligt lärande för lärare), Christian Lundahls Bedömning för lärande, Embedded Formative Assessment skriven av Dylan Williams samt Anders Jönssons Lärande bedömning. Här kommer de bästa tipsen från Linus Waldenströms föreläsning:

  • Att göra bedömning på plats med eleverna minskar arbetsbördan för läraren. Som exempel visade Waldenström att elever och lärare kan ge muntlig återkoppling direkt i samband med muntliga redovisningar, exempelvis. Vi ska inte arbeta MER utan ANNORLUNDA. Gärna efter modellen två stjärnor och en önskan
  • Ställ smarta frågor som väcker diskussion och tanke (inte kontrollfrågor) så får du bättre lektioner.
  • Bra feedback är svårt. Viktigt är att undvika att vara alltför personlig. Se exempelvis skillnaden mellan följande två återkopplingar: Du är inte tillräckligt smart och Du är inte tillräckligt smart, än.
  • Arbeta med noga utvald återkoppling som eleven tvingas använda. Ställ frågor till eleven och erbjud tips och tricks. Återkopplingen ska generera mer arbete hos eleven än hos läraren! Medan eleven arbetar med sin återkoppling från lärare eller klasskamrater kan läraren ge muntlig återkoppling en och en.
  • Självbedömning är viktigt för elevens utveckling. Detta är svårt till en början, men hårt arbete ger resultat och utveckling.
  • Gör det svårt för eleverna att jämföra med varandra för att de ska få möjlighet att se sin egen utveckling.
  • Undvik Matteus-effekten (Matt 25:29) "Var och en som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har". Gynna inte de elever som redan kan och är starka genom att ge dem ordet på bekostnad av de svagare eleverna. Se till att alla får ordet i klassrummet, exempelvis genom att låta slumpen styra eller genom att låta eleverna arbeta i mindre grupp där alla kommer till tals.

3 kommentarer:

  1. Vilken bra sammanfattning..
    Jag förstår inte näst sista punkten? Kan du förklara lite mer.

    SvaraRadera
  2. Ja, Waldenström menade att vi med fördel ska ge återkoppling på ett sådant sätt att det är svårt för eleverna att jämföra med varandra. Om det är möjligt är det alltså bra om återkopplingen är unik till varje elev (och inte standardiserad).

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...