fredag 30 november 2012

Elevinflytande

Josefin, häromveckan hamnade jag i en sån där situation som man helst inte vill hamna i. Min mentorsklass har haft en vikarie och vid ett tillfälle fick jag gå in och medla mellan klassen och henne. Hon fick komma och hämta mig för att det inte var studiero i klassen och hon upplevde att killarna inte gjorde som hon sade. 
Detta har som du vet, varit en tuff grupp att arbeta med, men där varje individ i år har gjort stora ansträngningar för att höja prestation och resultat. Var och en av dem är idag samarbetsvilliga och gör verkligen allt för att lyckas och också skapa en god stämning i gruppen. Många i gruppen kämpar dessutom med läs- och skriv- samt koncentrationssvårigheter. 
Jag fick som sagt gå in i klassrummet och medla, obehagligt för alla inblandade. Jag försökte att hålla mig neutral och ställde frågor till henne och till klassen. Det visade sig att klassen hade försökt berätta för henne hur de önskar att jobba och vilken hjälp de behöver. Hon hade inte lyssnat på detta och då protesterade de genom att störa, vara kaxiga och tjafsa med henne på ett otrevligt sätt. Hon var tyvärr så koncentrerad på att genomföra det hon hade tänkt vilket resulterade i denna kollision. Jag bad eleverna att komma med konkreta förslag på hur de ville uppnå kunskapsmålen för lektionen och de kunde tillsammans med henne tillslut enas om arbetssätt, raster och studiero. Till hennes försvar vill jag nämna att hon hamnade i en svår grupp där man måste vara oerhört lyhörd och samarbetsvillig som vuxen. 

Tänk vad det är viktigt att lyssna på sina elever. Eleverna är ju experter på sitt eget lärande och frågar man dem så kommer de med bra förslag, det är genom deras förslag man kan mötas och samarbeta. Att tänka och uttrycka samarbete till eleverna, snarare än "du ska lyda" är mycket mer fruktbart. 

1 kommentar:

  1. Det finns något i den här situationen att lära sig för alla inblandade, tror jag. Men, kanske mest för vikarien ändå. För egen del undrar jag när jag senast missade att lyssna på mina elever. När jag känner mig trängd kan jag köra över eleverna (och ångra mig efteråt). Ibland är det lätt att vara efterklok, men situationen i klassrummet är alltid komplex.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...