måndag 26 november 2012

Att visa sin yrkesskicklighet genom meritering

I Stockholm Stad kan lärare ansöka om att få visa sin yrkesskicklighet genom ett meriteringsprogram där oberoende examinatorer bedömer din kunskap inom följande områden:

Resultat
 1. Når mycket goda kunskapsresultat med eleverna, ingen lämnas efter.
2. Värnar tryggt skolklimat med fokus på alla elevers lärande.

Undervisning och lärande
3.  Planerar för sammanhang och förståelse.
4.  Leder lärandet orubbligt framåt.
5.  Gör lärandet synligt.
6.  Ger varje elev röst.
7.  Skapar ett arbetsinriktat klassrumsklimat.

Samarbete och yrkesutveckling
 8. Utvecklar sin, kollegers och yrkets praktik

Tanken är att meriteringen ska vara ett sätt att höja lärarens status och undervisningens kvalitet. En lärare som genomgått meriteringsprogrammet ska kunna använda detta i lönesamtal som underlag i diskussion om högre lön. Likaså ska de meriterade lärarna kunna användas för mer kvalificerade uppdrag.

Min första reaktion var positiv, att initiativet är gott och ett steg att sätta ord på vad det är som kännetecknar en bra lärare. Sedan blev jag beklämd. Varför ska lärare behöva visa vad de kan genom ett särskilt meriteringsprogram? Är det inte rektors uppgift att se och bedöma lärarens kompetens? Gillar inte sättet meriteringsprogrammet skapar polarisering mellan skolledning och lärarkår. Fokus borde ligga på att vi utvecklar oss själva och vår skola tillsammans, tycker jag.

Vad tycker du om meriteringsprogrammet och vad tycker du om de åtta områdena som kännetecknar en yrkesskicklig lärare, enligt Stockholm stad?

2 kommentarer:

  1. Jag tänker att dessa punkter ingår i vårt uppdrag och kan hittas i våra styrdokument. Det är kanonfina punkter. Vi ska alla sträva efter att utvecklas och vara det bästa vi kan. Meritprogram, förstelärare, superpedagoger, lektorer är bara några av de nya titlarna som dykt upp...
    Hmmm... jag vet inte hur jag ställer mig.
    Å ena sidan måste man som lärare få vara duktig och uppmärksammas i detta arbete. Vi behöver förebilder som vi kan se upp till, få inspiration av och härma. Vi behöver också arbeta med att skapa en tillåtande kultur där man tillåts vara duktig och tillåts sträva framåt. Vi behöver duktiga lärare som syns utåt i media och andra forum för att hjälpa till att höja vår status och yrkesprofession.
    Å andra sidan håller jag med dig om att det kan skapa en polarisering. Lärarkåren har en lång tradition av att vara en platt organisation utan karriär möjligheter, att det nu dyker upp sådant här är ovant för oss. Jag vet inte heller om det är rätt form.
    Jag har funderat en hel del på modell-skolor. Att t.ex. skolverket utser vissa skolor till modell-skolor. Dessa modell-skolor ska vara bra på ett område, ett område där de utmärker sig och kan vara förebild. De ska liksom vara experter på just denna lilla del. Jag gillar idén om att man blir expert på ett område,jag tänker då också att det blir många skolor som kan bli modell-skolor och att man i och med detta inte behöver vara bäst på allt.
    Man kanske skulle ha expert-lärare eller modell-lärare? Dessa lärare skulle då kunna vara bäst på något litet område... Men jag vet inte..
    Jag är inte överens med mig själv än när det kommer till denna fråga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skriver så här "Meritprogram, förstelärare, superpedagoger, lektorer är bara några av de nya titlarna som dykt upp..." Alla titlarna är ju så klart inte nya...

      Radera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...