onsdag 28 november 2012

Att ge instruktioner med en screencast

Josefin, jag har använt Jings screencast för att ge muntliga instruktioner till en inlämningsuppgift. 

Så här gick lektionen till:
  1. Repetition av vad vi gjorde förra veckan. 
  2. Genomgång på tavlan av centrala begrepp som handlar om temat (fattigdom) vi arbetar med just nu.
  3. Visning av uppgiften http://screencast.com/t/0FMEZSofnwAc via projektorn. 
  4. Eleverna fick varsin dator, hörlurar och länken med min screencast. De fick lyssna/titta på instruktionen en gång till, efter började de arbeta med uppgiften. 
Det kan tyckas vara konstigt att jag inte gav en muntlig presentation av uppgiften, utan att jag istället spelade upp den digitala versionen av mig själv. Det tyckte jag också till en början, men jag ville prova att göra det, för att se hur eleverna skulle reagera. Eleverna reagerade positivt, de satt väldigt koncentrerat och lyssnade på den digitala versionen av mig. I vanliga fall kan den här typen av självständiga uppgifter vara svåra för den här klassen att genomföra, då många har koncentrationssvårigheter. Att de fick hörlurar och en varsin dator, samt instruktioner via screencasten gjorde att de kom igång på en gång och de blev fokuserade på uppgiften. Jag behövde inte heller ge samma instruktion flera gånger, utan kunde istället ägna mig åt diskussioner kring innehållet i uppgiften. 

1 kommentar:

  1. Vad smart att använda hörlurar och datorer i klassrummet på det sättet. Var och en får arbeta i sin egen takt på lektiosntid. Gillar't!

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...