söndag 18 november 2012

Att förklara betyg för elever

Josefin, jag ska ge mig på en fördjupad betygsdiskussion med en åk två i kursen Pedagogiskt arbete. Jag tänkte att jag lägger upp lektionen enligt exempel nedan:

Jag börjar med att prata om förmågor enligt Göran Svenelids BIG FIVE. 


Efter att detta har jag tagit ut ett konkret mål, ett centralt innehåll och kunskapskrav som tillhör i kursen Pedagogiskt arbete och som passar till denna specifika arbetsupgift. Eleverna ska göra ett reportage om arbetmiljö och säkerhet, det är ett samarbete med svenskan. Eleverna har fått samla information på sina praktikplatser och ska nu få sammanställa sitt reportage kommande lektioner.
Mål: Förmåga att arbeta utifrån lagar och andra bestämmelser som styr pedagogiska verksamheter.
Centralt innehåll: Lagar, förordningar, internationella överenskommelser och riktlinjer som styr olika verksamheter.
Kunskapskrav: E: Eleven redogör översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. C: Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. A: Eleven redogör utförligt och med säkerhet för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Min förklaring med egna ord: För A ska du kunna de vanligaste lagarna och bestämmelserna som finns för förskola och skola. Det innebär att du minns dem och förstår dem och att när du behöver kan referera till dem och eller veta var du hittar dem och då kunna referera till dem. Du ska kunna på praktikplatsen känna igen situationer och veta hur man ska göra för att handla enligt lagen, om inte annat kunna tolka situationen ihop med din handledare och diskutera tillsammans med henom hur de ser på och tolkar situationen utifrån lagen/bestämmelsen.
Exempel på situationer: Mobbning, skolk, planering av pedagogisk verksamhet, arbetsmiljö, säkerhet
Du ska också kunna visa i ditt reportage att du kan plocka ut de viktigaste lagarna/bestämmelserna och du visar att du förstår dem genom att ge bra och tydliga exempel. Jag vill se att du värderar lagen/bestämmelsen och motiverar dess vikt samt att du analyserar hur din praktikplats följer lagen/bestämmelsen. Du kan också, om de inte följer lagen/bestämmelsen enligt din tolkning, ge egna exempel på förbättringar. 
Jag kommer även att gå igenom en variant av Benjamin Blooms taxonomi (pyramiden) för att förtydliga förmågorna och kunskapskraven.

Bild



Det ska bli intressant att se hur eleverna tar emot det.
Vad tycker du om upplägget och pyramiden?

Blooms taxonomi

9 kommentarer:

  1. Jag förklarade och diskuterade detta med eleverna idag. Det blev verkligen jättetydligt (även för mig själv). De kunde ställa bra frågor och jag kunde ge mer konkreta exempel. Det blev så tydligt ihop med The Big Five....

    SvaraRadera
  2. Intressant! Vad kul att det blev bra!

    Jag är nyfiken på HUR du länkade Big Five till kunskapskraven. Kopplade du tillbaka tillbaka till Big Five-förmågorna igen efter att du gått igenom kunskapskraven, eller hur gjorde du? När trillade polletten ner hos eleverna? Just detta moment tycker jag är något av de svåraste vardagasutmaningarna i jobbet.

    Bra bild du länkade till, förresten. Den med Svanelids Big Five, alltså. Hade varit snyggt med en sådan som plansch på arbetsrummet för att påminna mig själv mellan varven, tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men precis. Jag gick igenom The big five, jag och eleverna diskuterade och gav exempel tillsammans. Efter det tittade vi på Blooms taxonomi (den jag har gjort, där jag också lagt in begreppen från kunskapskraven bredvid pyramiden). Vi jämförde och diskuterade och gav exempel.

      Den planschen får man sprida hur man vill. Den som gjort den har gett tillåtelse till detta.

      Radera
  3. Jag insåg nu att det nog egentligen också skulle finnas en bild med Blooms taxonomi i ditt inlägg också. Var det den här eller var det någon annan? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/BloomsCognitiveDomain.svg/653px-BloomsCognitiveDomain.svg.png

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade gjort en variant. Jag har satt begreppen från kunskapskraven bredvid. För att se den behöver du använda Chrome.

      Radera
  4. Funkar inte att se den med Chrome heller!

    SvaraRadera
  5. Nämen.... grrrr.... då får jag se hur jag ska få till det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag helt enkelt fotat den istället... hoppas det syns nu :)

      Radera
    2. Ja, nu syns den! Snyggt! Verkligen tydlig!

      Radera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...