söndag 28 oktober 2012

Trappan städas uppifrån (kommentar till artikel i DN om "superlärare")

Josefin, i artikeln Superlärare släpps inte in i skolorna, ur DN 28/10 2012 s. 8-9, berättar man om att regeringen har satsat på att utbilda superlärare som ska hjälpa till att handleda lärare i skolor som inte når önskade resultat. Regeringen har en budget på 60 miljoner kronor till detta. Mycket av artikeln handlar om att lärarna inte vill öppna upp sina klassrum till dessa superlärare, för att få deras hjälp. 

Jag blir återigen provocerad, jag är så trött på att man lägger skuld på enskilda lärare, att man återigen svärtar ner lärare i media. 

Jag är inte emot handledning, vill jag förtydliga. Handledning är bra, mycket bra. Jag har fått, sökt upp och tagit emot mycket handledning under hela min lärarkarriär. Detta för att jag vet att det ger direkt resultat. Du och jag har ju diskuterat detta många gånger och vi vet att  om man har en "spegel" i klassrummet kan det göra underverk med en som pedagog. 

Det jag däremot blir provocerad av är att man lägger 60 miljoner kronor på detta projekt innan man sett över lärarnas arbetsbörda. Städa upp i lärarnas arbetsuppgifter, se över deras arbetsmiljö, ta ansvar för de usla resurserna skolorna har, fråga lärarna vad de behöver och ge oss mer i lön. När detta jobb är gjort då kan vi prata handledning av enskilda lärare. Det är så enkelt att fortsätta skylla på enskilda lärare gång efter en annan. Det är dags för politikerna att ta ansvar för skolan i stort.  "Trappan städas uppifrån" , så är det bara. 



Se även Johan Kants blogg-inlägg i denna fråga.

1 kommentar:

  1. Ja, vad ska man säga? Jag blir lika trött som du.

    I helgen träffade jag en vän som sa att "inga lärare verkar trivas på sitt jobb". Han pratade om vänner han kände som vittnade om tuffa arbetsvillkor och media som ständig bevakar den misslyckade skolan. AAaaarrrraraaggggh! Jag vill vända denna negativa spiral, jag vill skicka in tre positiva exempel för varje negativ. Jag vill skälla ut DN och lärarna som inte vågar ta emot besök i sina klassrum.

    Och, JA, trappan borde städas uppifrån.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...