måndag 8 oktober 2012

Praktiksamtal

Josefin, 
efter att ha läst alla råd och riktlinjer angående bedömning (Skolverkets), har jag äntligen fått ändan ur att göra ett skattnings- dokument för praktiksamtalet. I dessa råd och riktlinjer fick jag stöd och framför allt begrepp/ord till att skapa dokumenten. 

Vi besöker ju som du vet alla våra elever varje praktikperiod på deras praktikplats. Där sitter vi tillsammans med handledaren och eleven i ett trepartssamtal. Vi har tidigare haft frågor och olika fokus på varje praktiksamtal men inte dokumenterat dessa så strukturerat. Vi har också haft en IUP för varje elev som vi fyllt i och följt upp. Jag har känt mig lite famlande i dessa samtal, men nu ser du, nu har jag äntligen fått lite struktur.  

Här kommer skattningsdokumentet och IUP för praktikperiod ett (HT i åk1). (Inriktning pedagogiskt arbete) 
Frågorna följer varandra så att man kan fylla i elevens och handledarens skattning och kommentarer samtidigt. IUP fyller man i, i slutet av samtalet. IUP:n följer man upp nästa praktikperiod och utvärderar då. (Som du ser följer den det skattningsformulär vi gjorde gemensamt för utvecklingssamtalet.) 

Jag hoppas att detta självskattningsformulär öppnar upp för bra, strukturerade samtal där det också blir tydligt för eleven och handledaren vad som krävs av eleven på dess väg till yrket. 


3 kommentarer:

  1. Wow, det ser proffsigt ut! (Men, ska det inte stå HANDLEDARENS skattning i det andra formuläret?) Älskar dokument som tydliggör lärandemål!

    SvaraRadera
  2. Tack för att du uppmärksammade felet i formulär två... Fixar det imorgon på jobbet.
    :-) Vad kul att du gillade det. Tänk att en så enkel sak kan som detta formulär kan sitta så långt inne.

    SvaraRadera
  3. Idag hade jag med mig en kollega på ett av praktikbesöken. Vi diskuterade efter upplägget av samtalet och detta formulär. Hans reflektion var: Det synnliggör lärandet och vad vi som lärare/skola och vad branschen kräver och efterfrågar av eleven.
    Det känns jätteskönt att få det bekräftat av någon utifrån, det var ju liksom meningen och förhoppningen med formuläret.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...