måndag 29 oktober 2012

Open space metoden

Josefin, jag har varit på Skolverkets konferens om Kvalitet i det arbetsförlagda lärandet där man använde sig av Open space metoden. Det passade mig som hand i handsken. 
"Harrison Owen upptäckte Open Space-metoden. Idén fick han då han 1983, efter att återigen arrangerat en stor konferens.  Det som fick honom att funderavar den återkoppling han fick som också överensstämde med det han själv kände: 
— Allt hade varit lysande men det allra mest givande hade varit — just det, kaffepauserna!" http://www.kfsk.se/sidor/natverksplatser/asi/openspace.3364.html
Vi började med en storsamling där dagen, metoden och målsättningen presenterades. Efter det fick vi som var med på konferensen gå fram till mitten av ringen, skriva ner vad vi ville diskutera med andra och säga det i mikrofonen. Lappen sattes upp på en vägg som kallades marknadsplatsen, där tid och plats markerades på diskussionsämnet. När detta var gjort satte dagen igång och alla deltagare gick till den plats där just det ämne man själv ville diskutera fanns. 

Den som skrivit upp diskussionsämnet blev samtalsledare i gruppen. Två sekreterare utnämndes, en som skrev ett längre protokoll i löpande text och en som sammanfattade på ett blädderblock i punktform. Protokollet lämnades in till Skolverkets personal och blädderblockspappret sattes upp på en vägg för alla att kunna ta del av. 

Under dagen kunde man om man ville ta sin stol och lämna gruppen när helst man ville. Man kunde även bilda egna subgrupper eller nya diskussionsämnen som sattes upp på marknadsplatsen. 

Snacka om en dag av nätverkande, erfarenhetsutbyten och inspiration. Det var så härligt att vi som arbetar på golvet fick fylla dagen med innehåll och att sedan Skolverket fick ta del av de tankar och idéer vi hade. 

Den här metoden hoppas jag att vi på skolan använder någon gång. Då skulle vi lärare kunna fylla den med pedagogiska frågor vi känner att vi vill, men inte alltid hinner diskutera med våra kollegor. (Kanske en påbyggnad på de studiedagar vi haft.)

2 kommentarer:

  1. Wow! Vad spännande! Det vill jag prova. Hur fungerade det? Kom alla till tals? Höll ni fokus? Hur länge höll ni på?

    SvaraRadera
  2. I en grupp hörde vi hur de började att bråka över att de tyckte att någon tog för mycket talutrymme. Men i de grupper jag var i tycker jag att vi höll fokus och alla var mycket respektfulla och nyfikna på vad andra hade att säga. Varje diskussions-fråga fick en timme och det fanns tre håll- tider under dagen, så man kunde helt enkelt gå på tre diskussionsfrågor under dagen. (Om man inte valde att göra på annat sätt, man fick ju göra som man ville :) Vi blev ibland lite för stora grupper och då var det svårt för alla att komma till tals, vissa grupper delade vi upp i mindre grupper. Det blir ju som bäst när man är 5-7 stycken. Konferensen var en hel dag.
    Jag tyckte att det var helt fantastiskt, för mig passade sättet utmärkt, men jag älskar ju att träffa andra pedagoger och diskutera, gärna sådant vi själva väljer att diskutera som är aktuellt för oss just då.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...