torsdag 11 oktober 2012

Här är jag! Vem är du?

Jag läser just nu Här är jag! Vem är du? Om närvaro, respekt och gränser mellan vuxna och barn av Jesper Juul, (Bonnier fakta) och jag vill rekommendera den till hela världen. Juul tar upp så många bra tankar och han hjälper mig att sätta ord på det jag känner och tycker, både som pedagog och förälder. Konflikter och gränssättning är verkligen bland det svåraste som finns, men den här boken hjälper mig att se på gränssättningen ur ett bredare perspektiv. Boken är dessutom lättläst, lättillgänglig och indelad i små korta kapitel. Det tycker jag om. 
"Den här boken handlar om det som med ett gammeldags uttryck kallas "att sätta gränser för barn". Den beskriver hur vi människor kan avgränsa oss i förhållande till andra människor - även små och stora barn - på sätt som inte skadar någon och så att kvaliteten på kontakten blir så hög som möjligt." Inledning - första stycket s. 7
 " Mycket av det som våra föräldrar och mor- och farföräldrar trodde var bra för barn har visat sig vara fel. Moderna föräldrar står på många sätt inför en mycket komplicerad uppgift när de ska bestämma och fatta beslut å barns vägnar. Det är viktigt att det är föräldrarna som bestämmer, men det är också viktigt att deras beslut ger barnen så goda utvecklingsbetingelser som möjligt." Vem bestämmer s. 12-13
"Både barn och vuxna lär sig först och främst genom konflikter och i en välfungerande familj tar föräldrarna ansvar för konflikterna." Vem bestämmer s. 13
"Våld som uppfostringsmetod skapar inte respekt, det skapar ångest. Det lär inte barn att skilja mellan rätt och fel, det lär dem att tillgripa våld om man har makten. Det lär dem heller inte att respektera föräldrarnas gränser. Det lär dem att frukta konsekvenserna." Makt s. 15
Juul talar också om hur viktig konflikten är för alla inblandade. Den lär oss om våra egna gränser och den lär oss om andras gränser. Konflikten behövs för att vi ska utvecklas, men den får aldrig leda till kränkningar. För att konflikterna ska leda framåt behöver vi prova och träna gränssättning om och om igen, han säger att denna träning inte är farlig i sig, men om man fastnar i destruktiva beteenden och inte kan vända det till något bra, då mår varken barn eller vuxna bra. 

Jag skulle vilja citera hela boken, men det går ju inte. Jag kan varmt rekommendera den. 




2 kommentarer:

  1. Jag vill också läsa! Visserligen har jag (precis som du) läst allt annat karln har skrivit och känner igen tankarna från hans tidigare böcker. Gränssättning ÄR svårt och kräver egen integritet mod och styrka. Utan egna gränser kan jag inte lära andra var gränsen går. Ibland är det så förbaskat svårt att vara vuxen förebild i vår tid när vi inte rakt av kan härma våra föräldrar och tidigare förebilders beteendemönster och måste finna egna vägar, göra genomtänkta val. Det är svårt. Och spännande. Mest svårt, tror jag.

    SvaraRadera
  2. Håller med.. mest svårt och energikrävande, men det känns otroligt bra när man gör det på ett bra sätt och det blir bra för alla inblandade. :)

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...