tisdag 9 oktober 2012

Att uppfinna hjulet

Jag måste bara kommentera ett Facebook- inlägg som jag tyckte var så bra och tänkvärt. Jag är med i en grupp på FB där pedagoger i Sverige diskuterar "Förmågorna- The big Five" (Svanelids). På den gruppsidan hittade jag det här inlägget:


"Karin Hallberg    Apropå Iup, omdömen osv.Känns helt galet att vi alla på varsin kammare sitter och sliter med detta....(även om FB är toppen att använda för att dela tankar) som om försäkringskassans personal sitter på söndagar och sliter sitt hår med hur blanketterna för ansökan om VAB eller nåt annat ska se ut. Håller ni med eller är jag ute och cyklar?? Om jag inte är ute och cyklar...vad kan vi göra åt det?"

Varför är vi pedagoger rädda att dela med oss? Kan det vara en rädsla av att göra fel som jag känt tidigare i mitt yrkesutövande? 

Varför stöttar inte Skolverket med olika typer av färdiga dokument. Det finns en del på Skolverkets hemsida, men inte tillräckligt. Jag förstår tanken med att de lokalt ska utarbetas, men varje dokument kräver så mycket tid. Är det värt det? 

1 kommentar:

  1. Jag har haft precis samma tanke när jag slitit med matriser, alignment och återkopplingsdokument på sistone. Ibland blir jag tokig när jag tänker på hur dyrt och dumt det är att tusentals pedagoger måste uppfinna hjulet på nytt om och om igen. Jag delar generöst av allt jag har, vi MÅSTE hjälpa varandra och våga visa vår okunskap om vi ska få en skola i världsklass.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...