tisdag 18 september 2012

"The Flipped classroom" och "Blended learning"

Genom Charlotta Wastesons blogg hittade jag det här klippet om Flipped classrooms och Blended learning. 



Det här är så intressant och bra ur så många aspekter. Jag ska nu titta på den flera gånger och sedan återkomma med en reflektion. 


Reflektion:
Jag gillar många saker Sal Khan talar om i denna video, men har fastnat för några. 

Khan talar om aktivt lärande vs föreläsningar, han menar på att om det är något man ska ägna sig åt i klassrummet så är det aktivt lärande. Föreläsningarna kan eleverna ta in i annan form t.ex. digitalt genom inspelade föreläsningar. I detta sammanhang tar han även upp att alla människor tar till sig information i olika takt och vid olika tillfällen. Han gör en förskjutning här när det kommer till "starka" och "svaga" elever. Om alla får ta till sig informationen i sin egen takt har alla en bättre chans till att bli en "stark" elev. Han menar även på att klassrummet kan användas till så mycket mer än vad det gör idag om vi ägnar oss åt aktivt lärande där fokus ligger på kreativitet, problemlösning och handledning, att vi därigenom kan höja kvaliteten på lärandet. 

Jag ska nog göra en djupdykning i vad (exakt vad, konkret) han menar med aktivt lärande. Jag har en idé om vad jag anser att aktivt lärande är. Undrar om vi har liknande syn på det?

2 kommentarer:

  1. Ja, jag såg också det här klippet hos Wasteson. Mycket intressant! Är inte helt säker på hur Khal tänker sig steg tre, dock. Men jag tycker mycket om tanken på att skolan ska ägna tid åt det elevaktiva, kreativa och problemlösande snarare än informationsförmedling. Jag är dock vacklande i frågan om läxornas vara eller inte vara och kan känna att både informationsförmedling och problemlösning måste få utrymme i skolan. Hur tänker du kring det?

    Provade the flipped classroom på en lektion i psykologi nyligen. Eleverna fick läsa ett kapitel hemma och ställa anonyma frågor till mig via ett googleformulär. Tanken var att elevernas frågor sedan skulle ligga till grund för föreläsningen nästa lektion. Det föll platt. Tre frågor kom in från 64 elever. Inte mycket att bygga en lektion på. Jag tänker emellertid att bakslaget berodde på att de fick läsa i läroboken först. Med en fallstudie eller tidningsartikel hade resultatet nog blivit annorlunda. Skam den som ger sig. Jag ska prova igen!

    SvaraRadera
  2. Han utgår här från College-studenter det är ju lite skillnad från våra gymnasie-elever och den studiekultur vi har här. Jag tänker även att det krävs studiestarka och stöttande hem samt familjer som har tillgång till IT hemma, man man ska kunna jobba så här fullt ut. Jag tänker här att man kan hitta en kombo eller varianter som passar in i våra klassrum. Jag håller med om att informationsförmedlingen och problemlösningen ska få utrymme i skolan också. Men, jag tänker att informationsförmedlingen kanske inte alltid behöver ske i föreläsningsform, att den även kan ske på ett elev-aktivt sätt.

    Häftigt att du provade Flipped-classroom, trägen vinner... gör igen... snart så... Det krävs träning från elevernas håll också, de är ju inte vana att jobba på detta sätt. Det krävs mod också, att eleverna vågar ställa sina frågor...

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...