torsdag 13 september 2012

Kreativitet vs grundkunskaper, eller?

Fredrik Svensson (skolutvecklare och fd rektor) länkar till ett klipp från Gomorron Sverige där han och journalisten Sharon Jåma pratar om framtidens skola . I klippet pratar Svensson om att Sverige ligger i topp när det kommer till kreativitet (samverkan, utveckla idéer, föra dialog) och att vi (i skolan) ligger lågt när det kommer till kunskaper om/fakta, alltså grundkunskaper (Pisa undersökningen). Vidare talar Svensson om att det idag finns en motsättning mellan kreativitet och grundkunskaper i vårat sett att se på kunskap, men att vi, för att nå en toppskola behöver vara bra på både och. Vi är redan bra på kreativitet, nu måste vi också bli bra på att ge våra elever grundkunskaperna. Det kommer ge en skola i världsklass. 



Klicka på länken. 


Det här synsättet tycker jag om. 

  

1 kommentar:

  1. Hoppla! Gillar:

    1. Imponerande skolmiljö i Sydkoreas "Smart Schools"
    2. Svenssons betoning på att skolutvecklingen sker ute i kommunerna och att vi lärare i Sverige är världsbäst på kreativitet
    3. Att med högre nivå på grundkunskaperna kan vår skola bli världsbäst

    Det här med faktakunskaperna tangerar ju något vi pratat ofta om, Malin. Vi hade rätt! (Åtminstone om man får tro Fredrik Svensson) HEJA FAKTA!

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...