söndag 2 september 2012

Fortsättning på "Att mäta kunskaper om och sedan göra en formativ bedömning"

Jag ska nu skriva bra kommentarer till det prov eleverna gjorde i fredags som ska leda till synliggörande av deras egna lärande, att de blir medvetna om vad de kan och vad de ska/vill förbättra till på torsdag, då de får göra om provet. 

Jag hittade en intressant matris i boken Bedömning för lärande som kan vara till användning. Nu är min mobilkamera usel, så kvaliteten på fotot här nedan får jag be om ursäkt för. Jag har inte tänkt planka den här matrisen rakt av utan använda delar av den. 

Bedömning för lärande s95, Christian Lundahl, Nordstedts, 

Nu var det just "Kunskaper om" jag ville mäta, elevernas förmåga att observera och förklara, förmågan att hantera information och begreppslig förmåga. Jag vill även mäta kvantiteten av det de minns. Så här har jag tänkt "Kunskaper om - matris". Jag ska börja jobba med den snart och får se om den är användbar. Jag har även tänkt skriva kommentarer till deras svar på provet där jag skriver saker som till exempel:
(Plus) Du visar att du minns det mest grundläggande. 
(Pil) Du behöver visa att du förstår begreppen genom att ge egna exempel. 

Vad tror du Josefin, är jag helt ute och cyklar?

Se även: Att mäta kunskaper om och sedan göra en formativ bedömning

2 kommentarer:

  1. Vad spännande! Har du tänkt fylla i tillsammans med eleven eller bara för dig själv? Kan vara ett användbart verktyg framför allt i grupper där eleverna har en bit kvar till komplexitet, att matrisen synliggör vägen för dem, tänker jag. Hur tänker du?

    SvaraRadera
  2. Ja, precis så tänker jag. Jag vill också synliggöra för dessa studiesvaga elever att de måste minnas och förstå massa saker för att sedan kunna göra analyser.

    Jag har fyllt i själv och skrivit kommentarer. Jag lämnade tillbaka kommentarerna och proven igår. Vilket ramaskri det blev över att jag inte skrev ut betyget, oj vad de försökte koda av mig och oj vad det var svårt att hålla tungan rätt i mun. Det blev bra diskussioner och jag tror att det gick upp ett ljus för många av vad de ska kunna och skriva ner på provet för att det ska visa bra resultat.
    På torsdag ska de få göra om det, det blir spännande att se vad resultatet bli. Jag använder då samma stapel, så att de får se hur de har förbättrat sig.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...