tisdag 11 september 2012

Att skapa jämn arbetsbelastning

Jag har provat på att göra en ny typ av terminsöversikt (bara för mig, inte för eleverna) där jag samlar alla kurser i en planering. Poängen med denna är att få översikt över när elevarbeten kommer in i olika kurser, så att jag kan skapa en jämna arbetsbelastning. Tanken är att sprida de arbetskrävande momenten till olika veckor, så att allt inte kommer samtidigt. Genom att jag kan återkoppla snabbt på elevarbeten blir eleverna också vinnare på min planering. Så här ser min terminsöversikt ut just nu. Elevarbeten som ska bedömas eller få återkoppling av mig har jag markerat med rött. Muntliga examinationer markeras med gult och andra arbetsintensiva insatser, exempelvis uppstart av nya arbetsmoment där jag måste föreläsa mycket är markerade med grönt.

För övrigt har jag också (för ett par år sedan) skrotat papperskalendern och kör googlekalender för hela slanten, i både mobil och dator. Det är fiffigt eftersom det då är enkelt att klipp-och-klistra från terminsöversikten till kalendern om jag vill (eller till en elevplanering eller lärplattform). Planering är a och o, eller vad säger du Malin?

1 kommentar:

  1. Ibland har man ju en tendens att skjuta sig själv i foten genom att lägga alla inlämningar på samma gång. Din mall ger en bra översikt.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...