fredag 24 augusti 2012

Repetition av begrepp

Häromdagen gjorde jag en övning med eleverna där de fick repetera centrala begreppen från förra året i karaktärsämnena. 

  1. Eleverna delades in i grupper om 2-3 st.
  2. Eleverna fick skriva ner de centrala begrepp de kom ihåg från förra året.
  3. När detta var gjort delade jag ut ett papper med de begrepp jag tyckte var viktiga, eleverna fick jämföra med sina begrepp.
  4. Begreppen stod i en varsin ruta och det fanns några tomma rutor där eleverna fick fylla i de begrepp de tyckte att jag hade missat.
  5. Eleverna fick klippa ut begreppen, sedan sortera dem som de ville och efter det skriva egna rubriker till varje liten grupp. Allt klistrades upp på ett stort papper.
  6. När detta var klart fick eleverna välja ut 3-5 begrepp som de tyckte var extra viktiga och centrala (begrepp som de skulle tipsa ettorna om att man inte klarade sig utan), de definierade dem och skrev en motivation till varför de var viktiga.
  7. Allt detta redovisades sedan för klassen. 
Eleverna tyckte övningen var bra, givande och kul, det tyckte jag med, det blev lite bättre än jag väntat mig. Diskussionerna var många och ivriga. Eleverna uttryckte att de lärt sig mer än vad de trodde. 

(De begrepp de valde ut (punkt6) var för en Karaktärsämneslärares hjärta fantastiskt och det var utan att jag påverkade dem där och då, de fick välja helt själva. Begreppen de valde var bland annat: Värdegrund, empati, Likabehandlingsplan, Läroplan :) )

1 kommentar:

  1. Vad kul det låter! Jag blir sugen på att prova jag också. I B-kurserna och 2-kurserna har jag låtit eleverna göra självtest på vad de minns från föregående kurs. Jag har klippt och klistrat från mina alignment och gett dem dokument med begrepp från olika delmoment. De har sedan fått ringa in begrepp de känner sig säkra på och summerat i reflektionsböcker vad de behöver repetera på egen hand och vad de vill att vi repeterar i helklass. Känns bra (och proffsigt) att arbeta handfast med begrepp, det ger en tydlig inramning av undervisningen, tycker jag.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...